Opera-cto Håkon Wium Lie heeft er vertrouwen in dat veel Europeanen gebruik gaan maken van het browserscherm. Dat wordt vanaf vandaag gefaseerd verspreid via Windows Update. Europese Windows-gebruikers krijgen het voorgeschoteld als zij Microsofts webbrowser Internet Explorer (IE) als default hebben.

"Veel mensen zullen opeens bewust worden van het feit dat er andere browsers zijn. Velen zullen dan ook een nieuwe browser kiezen. Dat betekent dat er ook gekozen wordt voor browsers die zich aan webstandaarden houden", voorspelt Wium Lie.

Het web wint

"De echte winnaar van vandaag is daarom het web zelf. Het is niet Google, Apple, Mozilla of Opera. Het is het web. Webstandaarden worden veel belangrijker als Microsoft zijn greep op de markt verliest", vertelt hij via de telefoon.

Opera is volgens de meest recente cijfers van StatCounter de op vier na grootste browser. Internet Explorer heeft een wereldwijd marktaandeel van ruim 55 procent, gevolgd door Firefox (31 procent), Chrome (6,7), Safari (4,4) en Opera (1,8). Ook in Europa is IE de grootste (45,5 procent), gevolgd door Firefox (38,99) en Chrome (6,52), maar is het Noorse Opera (4,29) net groter dan Safari (3,67).

Tevreden over scherm

Over de vorm van het uiteindelijke keuzescherm is Wium Lie redelijk tevreden. "Er zijn nog wat minpunten", zegt hij wel. Zo moeten consumenten alternatieve browsers wel zelf downloaden; die worden in tegenstelling tot IE niet meegeleverd met Windows.

"En er zijn wat waarschuwingsschermen als je een browser wil installeren. Maar het is veel beter dan wat Microsoft aanvankelijk voorstelde."

Wium Lie heeft het onderzoek gezien van IBM-softwarearchitect Rob Weir die het keuzescherm heeft doorgelicht. Weir ontdekte een programmeerfout, waardoor er een oneerlijke verdeling is, zonder dat IE daar overigens voordeel uit haalt. De meest linkse positie wordt gezien als de beste, omdat veel mensen van links naar rechts lezen. Wium Lie: "Het is mathematisch niet geheel willekeurig. Maar het is willekeurig genoeg om te voorkomen dat een browser er echt voordeel aan heeft."

Energie in verbetering steken

Giganten Google en Microsoft hebben rondom de introductie van het keuzescherm bakken met geld gestoken in marketing voor hun browsers. Apple lijkt het niet van plan te zijn. Opera heeft er simpelweg geen geld voor

Wium Lie: "Wij steken al onze energie in het maken van een nog betere browser. Dat hebben we altijd gedaan. We hebben het geld niet van de grote concurrenten, maar dat zijn we gewend. We houden wel van de rol van underdog."

Eind 2007 kaartte Opera de koppeling Windows-IE aan bij de Europese Commissie. De Noorse browsermaker vond dat de softwarekoppeling andere webbrowsers benadeelde. Dat leidde tot een antitrustonderzoek en uiteindelijk het browserkeuzescherm.

Theo Rinsema, directeur van Microsoft Nederland, vertelt bij de NOS over het keuzescherm: