De Fontys Hogescholen gebruiken 087-telefoonnummers voor informatieverstrekking aan de eigen studenten en aan externe partijen, maar ook voor de eigen helpdesk. Alle nummers voor de door Nederland verspreide hogescholen worden op de site weergegeven als 0877-nummers. Webwereld is getipt en studenten klagen dat Fontys hen op kosten jaagt. De Hogeschool legt de Zwarte Piet echter bij de mobiele operators.

Euro per minuut

"Al onze nummers zijn 087 en dat is tegen lokaal tarief te bellen, vanaf het vaste net", legt een helpdeskmedewerker van Fontys uit aan Webwereld. Zij vertelt dat dit is om de kosten laag te houden voor studenten en medewerkers, maar geeft zelf al aan dat er bij mobiel bellen inderdaad sprake is van een probleem. Dat kan erg duur uitvallen, maar de hogere tarieven worden nergens vermeld.

"Ik heb begrepen dat daar een harde strijd over is met de operators." Vodafone, Telfort en Orange beschouwen de 087-nummers namelijk als servicenummers en rekenen dus extra kosten, soms meer dan een euro per minuut. Die kosten verschillen per operator en vallen ook buiten de belbundel van de beller. Fontys benadrukt dat de eigen nummers géén servicenummers zijn, maar kan daar bij de operators niets aan doen. "Dit speelt al enkele jaren", vertelt de helpdeskmedewerker.

'Geen medewerking'

"Fontys heeft tot op heden nog geen medewerking gekregen van de diverse telefoonaanbieders om mee te werken en ervoor te zorgen dat het lokale tarief in rekening gebracht wordt", leest zij voor vanaf het script voor vragen over de telefoonkosten. Dat script is als FAQ ook op de website van de Hogescholen te vinden.

Het advies aan gedupeerde studenten is om zich te wenden tot hun mobiele operator. "Je kunt bij je provider een verzoek doen om de onterecht gemaakte kosten te restitueren." Fontys adviseert de klantenservice te bellen en om restitutie te vragen. "Helaas hebben we geconstateerd dat niet iedere provider aan de verzoeken gehoor geeft", vermeldt de FAQ nog.

Helpdesk, en hulp bij studiekeuze

De telefoonnummers van Fontys geven toegang tot diverse diensten; uiteenlopend van algemene informatie over de diverse hogescholen onder de Fontys-paraplu, tot de studentenhelpdesk, en hulp bij de studiekeuze. Daarbij wordt op de Fontys-website niet vermeld dat het gaat om telefoonnummers met een hoger tarief als er mobiel wordt gebeld. Ook het bellen van zo'n informatienummer levert niet de voor servicenummers gebruikelijk kostenwaarschuwing op. Dit geldt voor bellen vanaf zowel een vast als een mobiel nummer naar zo'n 087-nummer.

De 087-nummers gelden ook voor professionals (die een opleiding willen), werkgevers (die advies willen), decanen (in het voortgezet onderwijs en mbo) en oud-studenten van Fontys (alumni). Voor werkgevers is er een lijst met lectoren op verschillende vakgebieden beschikbaar, elk met een eigen 087-nummer.

Opta: uitzondering, mag

Daan Molenaar, plaatsvervangend hoofd Consument, Nummers en Bestuur van telecomtoezichthouder Opta, legt uit dat 087-nummers hier eigenlijk niet voor zijn bedoeld, maar dat er geen sprake is van misbruik. "087 is oorspronkelijk bedoeld voor 'personal assist'-diensten, zoals het sturen van een fax naar een e-mailadres." Dat is in november 2001 ingevoerd.

"Maar 087 is toen ook wel uitgereikt voor andere diensten, omdat de 088- en 085-nummers toen nog niet beschikbaar waren." Dat zijn regio-onafhankelijke telefoonnummers waarmee organisaties met verschillende vestigingen landelijk bereikbaar zijn als één organisatie. Formeel zijn de 087-nummers dus geen service-nummers, alleen worden ze soms dus wel zo gebruikt, of als zodanig beschouwd door de operators.

Molenaar bevestigt dat mobiel bellen naar nummers zoals 088 en 087 hogere kosten kan opleveren. "Er zijn in wezen twee modellen voor de kostenberekening", legt hij uit. "Het originating system, waarbij de 'beller' de kosten bepaalt", wat dus slaat op het telecombedrijf waar vandaan de eigenlijk beller belt. "En het terminating system, waarbij de operator voor 'het laatste stukje' de kosten bepaalt", wat dus het telecomnetwerk van de gebelde partij betreft.

Klachten ontvangen

"We hebben ook klachten ontvangen hierover, over een hogeschool die 087 gebruikt." De Opta kan de naam van die onderwijsinstantie niet geven. Ook is een melding van mogelijke extra kosten niet verplicht voor 087-nummers. "Dat geldt alleen voor bepaalde reeksen nummers, zoals 0800, maar niet 087."

Het gebruik van die nummerreeks "is aan de Hogeschool", hoewel Molenaar uitlegt dat afstappen van zo'n nummer kosten en moeite met zich meebrengt: "Je moet dan je briefpapier aanpassen, nieuwe visitekaartjes uitgeven." De Opta, maar ook een consumentenprogramma als Kassa hebben in het verleden al gewaarschuwd voor misleidend gebruik van dure nummers en hogere kosten voor bellen, naar onder meer 087.

Politiek moet ingrijpen

Opta houdt vol niets tegen de torenhoge 087-tarieven van telco's te kunnen ondernemen, omdat er geen duidelijke wettelijke regels zijn en de Opta gehouden is aan het uitgiftebeleid van nummers. Het is aan de politiek om daar iets aan te veranderen. In 2007 beloofde de PvdA de kwestie aan te kaarten bij de minister van Economische Zaken.