Yahoo maakte dinsdagavond de cijfers over het tweede kwartaal bekend. De winst per aandeel kwam uit op twaalf dollarcent, waar analisten op tien cent hadden gerekend. Een jaar eerder bedroeg het cijfer nog vijf dollarcent. De nettowinst nam toe van 27,1 miljoen dollar naar 74 miljoen dollar. De omzet steeg met 110 procent naar 270,1 miljoen dollar. De financiële wereld keek al tijdenlang gespannen uit naar de cijfers van het paradepaardje van de internetsector. Volgens verschillende analistenrapporten zouden de resultaten van Yahoo te lijden hebben onder de teruglopende advertentiebestedingen van dotcombedrijven, die door het negatieve beursklimaat in financiële problemen zijn gekomen. Tegenvallende cijfers van Yahoo zouden de internetsector een bijna fatale klap kunnen toedienen. Dat was naar nu blijkt een ongegronde vrees. 'Nu overheerst een groot gevoel van opluchting dat de wereld niet tot een einde is gekomen', zo reageerde een analist op de meevallende resultaten. De Nasdaq, waarop Yahoo genoteerd is, kon dinsdag nog niet profiteren van het nieuws omdat de cijfers pas na sluiting van de beurs bekend werden gemaakt. De index van de Amerikaanse schermenbeurs sloot 0,6 procent lager op 3956,42. Yahoo moest zelfs 4,1 procent terug tot 105,5 dollar. Nerveuze beleggers vreesden voor tegenvallende cijfers en deden het aandeel van de hand. Hun vrees werd nog versterkt door uitspraken van een vooraanstaande internetanalist dat de resultaten van Yahoo! gedrukt zouden worden door de investeringen die het bedrijf doet. Toen bleek dat de angst ongegrond was en Yahoo de verwachtingen juist fors had overtroffen, begon het aandeel aan haar opmars. In de zogeheten 'after-hours'-handel steeg de koers tot 121 dollar, een plus van bijna 15 procent ten opzichte van de slotkoers van 105,5 dollar. In juni trok Yahoo naar eigen zeggen gemiddeld 680 miljoen pageviews per dag, tegen 625 miljoen in maart. De portalsite claimt vorige maand 156 miljoen unieke bezoekers te hebben getrokken.Eerdere relevante berichten: Yahoo neemt eGroups over (29 juni 2000) Yahoo dumpt Inktomi en kiest voor Google (27 juni 2000)