Klanten van KPN Internetplusbellen kunnen sinds vanochtend niet meer bellen. Ook blijken inkomende telefoongesprekken 'vertraagd' binnen te komen. "We hebben naar onze vaste lijn gebeld met onze gsm's en er gebeurde niets. Een half uur later ging de telefoon echter over en zagen we op de nummerweergave een gsm-nummer, terwijl die telefoon al lang uitstond", zo verklaart Sebastiaan Beens van Beens ICT Consultancy tegenover Webwereld.

Beens en andere gedupeerden worden sinds de introductie van KPN Internetplusbellen geplaagd door storingen. Ditmaal biedt ook bellen naar de klantenservice geen uitkomst. Wanneer het telefonische keuzemenu gevolgd wordt en achtereenvolgens de opties 'particulier' en 'internetplusbellen' gekozen worden, komen klanten uit bij zorgverzekeraar PWZ Achmea. In andere gevallen wordt de verbinding verbroken.

Inmiddels heeft KPN een bandopname geplaatst waarin het bedrijf aangeeft op de hoogte te zijn van de storing. Klanten hoeven daarom niet meer te bellen om het probleem te melden, zo meldt het bedrijf in de ingesproken tekst.

"Er is inderdaad een storing bij Internetplusbellen, waardoor vrijwel niemand een gesprek kan opzetten. Alleen IPB-klanten die op dezelfde server zitten, kunnen elkaar soms bellen", zo verklaart KPN-woordvoerster Caroline Ubachs tegenover Webwereld. "Inkomende telefoontjes kunnen soms wel ontvangen worden."

De zegsvrouw van KPN is niet op de hoogte van problemen met vertraagd doorkomende telefoontjes naar IPB-klanten. Wel bevestigt Ubachs dat gedupeerden die de klantenservice bellen, in sommige gevallen worden doorgeschakeld naar zorgverzekeraar Achmea.

Wanneer de storing is opgelost, is nog niet bekend. "We weten dat de storing rond 10:45 uur ontstaan is, maar de oorzaak is nog niet bekend. Daarom kunnen we nog niet zeggen wanneer de problemen verholpen zijn", aldus Ubachs. Ze benadrukt dat KPN het probleem 'heel vervelend' vindt, en hard werkt om 'de oorzaak op te sporen zodat de storing zo snel mogelijk verholpen kan worden'.