KPN is pas enkele weken actief bezig met promotie van haar webhostingdiensten. Onder de naam 'Klik en Klaar' biedt het bedrijf in samenwerking met het Canadese Webhosting.com een dienst voor de onderkant van de markt. Tegen een bodemprijs kan een domeinnaam worden geregistreerd en mag de klant enkele webpagina's plaatsen.

De beveiliging van de discountzaak van KPN laat echter te wensen over. Via een standaardlink konden tot gisteravond vrijwaringsverklaringen van nieuwe KPN-klanten bekeken worden. Dergelijke verklaringen zijn nodig om een .nl domein aan te vragen en bevatten naam en adresgegevens van de aanvrager en de gewenste domeinnaam. Het domein is dan nog niet gereserveerd. Concurrentie zou dus door het monitoren van de KPN-registraties mooie domeinnamen kunnen kapen.

KPN lijkt het gat inmiddels gedicht te hebben. Een van de gebruikte links (http://145.7.31.252/kpnwh/register/stap07nl.asp?DomainID=19508) toont nog wel een vrijwaringsverklaring, maar geen informatie meer van de KPN-klant.

Vorige week werd de Drentse Courant slachtoffer van een lek in een andere webhostingdienst van KPN. Het bleek dat een achterdeur van de server openstond, waardoor kwaadwillenden eenvoudig de site konden wijzigen.

"Het is gewoon slordig programmeerwerk," reageert een medewerker van een van de grootste concurrenten van KPN. De medewerker, die anoniem wenst te blijven, wijst ook nog op een clausule in de voorwaarden van KPN Klik en Klaar. "Zij bieden de domeinen zogenaamd tegen kostprijs aan. Wat daarbij niet expliciet vermeld wordt is dat indien de domeinnaam wordt verhuisd - zonder dat er andere diensten zijn afgenomen - er 90 gulden in rekening wordt gebracht."

Woordvoerder Michel Hueber van KPN is op de hoogte van de lekken in de webhostingdienst. "We lichten de dienst door en herstellen fouten." Klanten die schade hebben opgelopen door fouten van KPN kunnen wellicht een schadevergoeding krijgen. "Dat bekijken we per zaak," aldus Hueber.