Roerige tijden bij telecombedrijf KPN. Om de dalende omzet- en winstcijfers tegen te gaan heeft het concern besloten verder te snijden in het personeelsbestand. Na een jarenlange reorganisatie waarbij er 4650 banen verdwenen, maakt KPN vandaag bekend dat het nog eens 1500 tot 2000 banen schrapt.

KPN zag de omzet in het afgelopen vierde kwartaal met 14 procent dalen tot 2,06 miljard euro. De telco lijdt daarin een nettoverlies van 108 miljoen euro.

Dalende omzet en winst

KPN moet zo nog altijd reageren op de dalende inkomsten uit traditionele diensten zoals bellen en sms'en. Ook in het afgelopen kwartaal daalde de omzet uit mobiele diensten en de verkoop van toestellen met nog eens 13 procent. Op de zakelijke markt is er sprake van een dalende vraag naar traditionele diensten en aanhoudende prijsdruk.

"De aanhoudend moeilijke macro economische omstandigheden zorgden voor een daling van de orderinstroom bij zakelijke klanten", schrijft KPN bij zijn jaarcijfers. Dit zorgde voor een dalende omzet in het zakelijke segment met 8,3 procent vergeleken met het vierde kwartaal van 2012.

Moeilijk jaar

De totale omzet over heel 2013 is met 10 procent afgenomen, van 9,46 miljard euro naar 8,47 miljard euro. De nettowinst bleef hangen op 293 miljoen euro, een daling van 6,7 procent. KPN zegt geen klanten of markpositie te hebben verloren, mede dankzij de forse investeringen van 1,62 miljard euro.

Daarmee kon onder meer het 4G-netwerk worden uitgerold. Het netwerk dekte aan het eind van januari 2014 zo'n 80 procent van de Nederlandse bevolking. KPN telt nu 323.000 4G-klanten. Mogelijk kan het stijgende datagebruik van hen een deel van de klappen opvangen. Volgens KPN ligt het datagebruik 2,5 tot 4 keer zo hoog als dat van 3G klanten.