Klanten van de ING Bank kunnen sinds vrijdagmiddag 13.15 uur hinder ondervinden bij het gebruik van de Mijn ING, de mobiele app en ook iDeal. Ook de algemene website van ING is op dit moment niet bereikbaar. De bank bevestigt de storing maar benadrukt dat niet alle klanten last hebben van de storing.

Woordvoerder Ronald van Buren spreekt van een afwisselend beeld. “Ik kan bevestigen dat er problemen zijn bij Mijn ING, mobiel en iDeal. Een deel van de mensen kan op dit moment wel, en een deel geen gebruik maken van deze diensten. Er is sprake van een afwisselend beeld", aldus Van Buren in een eerste reactie tegenover Webwereld.

Klik voor groot

Of er enig verband is met de storing van afgelopen woensdag, toen het compleet misging bij het internetbankieren van de ING en klanten massaal een onjuist banksaldo hadden, kan de bank niet zeggen. “Dat is speculeren. Zodra we meer duidelijk hebben, treden we daarmee naar buiten. Tot die tijd proberen we al onze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te houden."

iDeal ligt eruit

Naast klanten van de ING Bank kunnen ook die van de Rabobank en ABN Amro momenteel geen betalingen kunnen doen via iDeal, zo bevestigt ABN Amro aan Webwereld. "Internetbankieren en de mobiele app werken bij ABN Amro wel. Maar er zijn inderdaad problemen met iDeal. Dat geldt voor alle banken", meldt woordvoerster Karen de Vries.

Dit wordt ook bevestigd door iDeal-beheerder Currence. "iDeal ligt er sinds 13.30 uur uit bij alle grote banken. Er wordt op dit moment onderzocht wat er aan de hand is", vertelt zegsvrouw Jannemieke Zandee van Currence.


Update 14.10 uur: Reactie ABN Amro en uitval website toegevoegd.

Update 14.30 uur: Reactie Currence toegevoegd.

Update 14.42 uur: ABN Amro meldt dat hun klanten weer gebruik kunnen maken van iDeal. Of dat ook voor andere banken geldt kan woordvoerster De Vries niet bevestigen.

Update 14.50 uur: Het ING Webcare Team adviseert klanten die hun saldo willen checken om dit bij de geldautomaten van de ING te doen.

Update 15.37 uur: De ING meldt dat de "technische" storing na ruim twee uur voorbij is. "Alle klanten kunnen weer gebruik maken van Mijn ING en de mobiele app. iDeal is nog beperkt beschikbaar. Wij houden de gang van zaken van alle diensten nauwlettend in de gaten", aldus woordvoerder Van Buren, die de veroorzaker van de inlogproblemen een "technische storing" noemt en verder nog geen informatie beschikbaar heeft.

Update 16:06 uur: De ING meldt dat iDeal sinds 15;50 uur weer geheel beschikbaar is.