Een nieuwe storing bij ING. Klanten van de bank hebben net als maandagochtend problemen met internetbankieren op zowel de mobiele app als de webportal MijnING. Op Twitter klagen klanten daarnaast ook over dubbele boekingen en afschrijvingen. ING bevestigt de storing, maar kan nog niet bevestigen hoe laat de problemen zijn begonnen en wat de oorzaak is. Alleen iDeal werkt op dit moment nog.

Dubbele afschrijvingen

Met name de dubbele afschrijvingen zijn verontrustend. Vorig jaar april werden klanten van de ING in groten getale opgeschrikt door niet kloppende banksaldo's. De bank gaf destijds aan in het vervolg meer controle te zullen uitvoeren op betalingsbestanden.

"Dit staat daar los van. De storing van vandaag is een incident op zich. Er is een vertraging ontstaan in de verwerkingen van transacties. We werken keihard aan een oplossing en maken uiteraard onze excuses richting alle klanten die problemen ondervinden", meldt woordvoerder Jeroen Baardemans in een eerste reactie aan Webwereld.

De ING doet op dit moment nog onderzoek naar de oorzaak van de storing. De communicatie richting klanten loopt via het Webcare-team.

Lees ook: Sluipfout leidt tot transactie- en saldochaos ING

Update 12.20 uur: ING meldt Webwereld dat de storing is opgelost. Deze heeft uiteindelijk van circa 09.00 uur tot 11.00 uur geduurd, constateert de bank. De enige oorzaak die woordvoerder Jeroen Baardemans kan geven is "de vertraagde verwerking van allerlei transacties."

Nogmaals gevraagd naar de dubbele boekingen en afschrijvingen, geeft ING aan dat ook op dat vlak alles is hersteld. "Deze signalen hebben ons ook bereikt. Ook hier ligt de vertraagde verwerking aan ten grondslag. Het ging daardoor alleen om een verkeerde weergave. Het belangrijkste is dat alles weer is zoals het moet zijn."