Volgens KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn is er een 'verstoring in het netwerk waardoor enkele duizenden mensen niet kunnen bellen'. Het zou gaan om modems die niet goed werken. Volgens Oudshoorn doet de storing zich al een paar dagen voor, maar kan deze vaak verholpen worden door het modem te resetten.

De storing doet zich landelijk voor, maar de problemen variëren. "Soms kun je wel uitbellen, soms kun je niet gebeld worden, dat hangt er een beetje vanaf", aldus de zegsman.

KPN werkt aan een oplossing, maar kan nog niet zeggen wanneer de klachten verholpen zijn. "We zijn bezig met scripts om het op te lossen", aldus Oudshoorn.

De problemen blijken echter opnieuw op te duiken. "We zijn steeds met oplossingen bezig, maar dan zie je toch elders in het netwerk dat er weer zo nu en dan ip-adressen wegvallen, dus het is nog niet helemaal duidelijk." KPN onderzoekt de oorzaak en spreekt gezien het beperkte aantal gedupeerden van een 'relatief kleine verstoring'.

Oudshoorn adviseert KPN.com in de gaten te houden, en de sites van Planet en Het Net. Hier wordt de actuele status van Internetplusbellen weergegeven.