Eerst was het medio 2005, toen werd het augustus, vervolgens begin september en nu beloven de banken dat het begin oktober zover is: de langverwachte introductie van iDeal. Volgens een zegsman van ABN Amro staat 3 oktober nu rotsvast als introductiedatum. "Alle tests zijn succesvol verlopen." Een woordvoerder van de Rabobank houdt het op 'de eerste week van oktober'.

De initiatiefnemende banken - ING, Postbank, ABN Amro en Rabobank - hebben hoge verwachtingen van het online betaalsysteem, dat beschreven kan worden als online pinnen. Het systeem moet een einde maken aan de wildgroei aan online betaalmethoden.

Voordeel voor de consument is dat hij zich niet weer hoeft te registreren bij een nieuw systeem. Ideal is een overkoepelend merk voor de verschillende systemen die de banken nu al hanteren. Een consument die iets koopt bij een webwinkel die iDeal accepteert, moet - na op het logo te hebben geklikt - aangeven bij welke bank hij is aangesloten.

Vervolgens (demo) komt hij in de vertrouwde omgeving terecht van zijn eigen bank. Als dat de Rabo is, gaat hij te werk via een kaartlezer en bij de Postbank zijn dat zogeheten tancodes.

De Nederlandse webwinkelbranche kijkt al tijden uit naar een uniforme standaard aangezien Nederlanders nog altijd niet warmlopen voor het gebruik van creditcards op internet.

Deelnemende webwinkels gaan - afhankelijk van de bank - ongeveer zeventig eurocent per transactie betalen, zo stelt de woordvoerder van de Rabobank.