Vanaf woensdag 23 april vraagt Marktplaats tussen de 3 en 9 euro voor advertenties in 45 rubrieken die daarvoor nog gratis waren. In de rubriek auto's en motoren stijgen de tarieven van 9 naar 15 euro en advertenties voor zakelijke goederen en huurwoningen stijgen van 9 naar 25 euro. De tariefsverhogingen gelden vooral voor categorieën met relatief dure producten waar vooral zakelijke adverteerders op af komen.

Monopolie

In sommige branches, zoals bijvoorbeeld bij tweedehands auto's, is adverteren op Marktplaats verplichte kost. Maar juist daar dreigen diverse handelaren de website nu links te laten liggen.

D. Solmaz van HDS Auto's in Soesterberg zegt dat hij inmiddels zijn laatste advertentie op de site heeft geplaatst. "Marktplaats is een monopolie geworden. Ze hebben lak aan iedereen", zegt Solmaz tegen Webwereld.

Pat Splint van Auto Eemland in Amersfoort typeert de prijswijziging als een bizarre verhoging. "Ze willen hun zakken vullen", briest de verkoper. Het autobedrijf reageert op de verhoging door alleen nog advertenties voor goedkope auto's op de site te plaatsen. Op de duurdere modellen zouden namelijk te weinig respons komen.

Over naar Speurders

Op het forum van Marktplaats zeggen diverse boze verkopers dat ze zullen uitwijken naar Speurders.nl, een site van de Telegraaf Media Groep. De site brengt geen kosten in rekening, en belooft dat ook nooit te gaan doen.

Volgens Leon Kramer, directeur van Speurders, heeft de site sinds de bekendmaking van de tariefsverhoging van Marktplaats een flinke groei van het aantal advertenties gezien. Hij verwacht na vandaag extra aanloop, omdat veel gebruikers zich nog niet eerder van de tariefverhoging bewust zouden zijn geweest.

Marktplaats is veel groter dan Speurders. Kramer verheugt zich er dan ook over dat er 'haarscheurtjes beginnen te ontstaan' in het bastion van de marktleider.

"Ik denk dat Marktplaats ook knikkende knieën heeft. Het is voor hun nieuw dat er een stevige discussie aan het ontstaan is over het ongelimiteerd verhogen van tarieven. Ik hoop dat dit ons zal steunen."

Noodzakelijk kwaad

Op het hoofdkantoor van Marktplaats en Ebay Nederland in Amsterdam is echter alles onder controle, verzekert managing director Eugenie van Wiechen. De reacties hebben haar niet verbaasd: "Omdat het een prijsverhoging is, is het nooit leuk. Daar kunnen mensen emotioneel op reageren."

Zij is er echter van overtuigd dat de nieuwe prijzen nog altijd 'een goede waarde' vertegenwoordigen. Wanneer Ebay in Amerika in het verleden de prijzen verhoogde, leidde dat doorgaans ook tot felle discussies. Maar boze handelaren keerden uiteindelijk vaak terug, omdat de site de beste plek bood om hun waren te verkopen. Van Wiechen verwacht dat ook in Nederland de storm snel zal bedaren.

De reacties tonen bovendien de grote betrokkenheid van de verkopers bij Marktplaats. "Het is sterk dat mensen zo enorm betrokken zijn bij dit product. Wij zien dat als een heel grote kracht."

Er is overigens niet uitsluitend kritiek. Hogere tarieven kunnen een extra drempel opwerpen tegen malafide handelaren die Marktplaats overspoelen met advertenties voor slechte producten of producten die na betaling niet geleverd worden. "De spoeling wordt dunner, maar de kwaliteit neemt toe," schrijft een zekere Floyd op het Marktplaats forum.