Telecomwaakhond OPTA heeft woensdag de hoogste spamboete ooit opgelegd. Een bedrijf dat consumenten opzadelde met dure SMS-abonnementen moet 550 duizend euro boete betalen. Het bedrijf SD&P Interactive overtrad volgens de telecomwaakhond het spamverbod meerdere malen.

SMS-abonnement in ruil voor een prijs

SD&P verleidde consumenten tot de SMS-abonnementen met behulp van een wedstrijd. Mensen die via internet een laptop bij het bedrijf wilden winnen moesten hun telefoonnummer opgeven. Vervolgens kregen zij een bevestigingsbericht waarin vermeld werd dat zij een SMS-abonnement moest afsluiten om kans te maken op hun prijs.

De getroffen consumenten zaten vervolgens ongewild aan een abonnement vast waarbij ze 1,50 euro per ontvangen SMS’je moesten betalen. Die SMS’jes hadden bovendien niets met de in het vooruitzicht gestelde prijs te maken Bovendien was er volgens de OPTA geen correcte afmeldmogelijkheid, zodat de slachtoffers ook niet weg konden als ze onraad roken.

Meer dan 10 miljoen berichten

OPTA stelt dat SD&P in totaal minstens 1,4 miljoen aanmeldberichten zonder toestemming heeft verstuurd. Bovendien kwamen daar nog eens meer dan 9 miljoen vervolgberichten bij. Het is bovendien mogelijk dat een deel van die berichten werd gestuurd naar mensen die van niets wisten. SD&P controleerde namelijk niet of iemand zijn eigen telefoonnummer invoerde.

Volgens de telecomwaakhond werd er op verschillende internetfora veelvuldig geklaagd over SD&P en haar handelsnaam Yamtalk. Het ging dan met name om de onduidelijke afmeldmogelijkheid. De OPTA kreeg naar eigen zeggen honderden klachten over het bedrijf binnen via Spamklacht.nl.

Bedrijf kan voorlopig doorgaan met SMS'jes

De telecomwaakhond legde het bedrijf al in mei 2009 een dwangsom op om het bedrijf te laten stoppen met de SMS-berichten. Tegelijkertijd startte OPTA een onderzoek dat in april vorig jaar resulteerde in de boete van 550 duizend euro. De waakhond geeft die boete nu pas vrij, omdat SD&P geen bezwaar maakte tegen de publicatie van de boete.

Het SMS-bedrijf is wel bij de rechter in beroep gegaan tegen zowel de dwangsom als tegen het boetebesluit. Het bedrijf gaat tevens een schadeclaim tegen de OPTA indienen. Totdat de rechter daar een uitspraak over gedaan heeft, kan SD&P gewoon doorgaan met haar SMS-abonnementen.