Bij deze vorm van oplichting worden consumenten gebeld door een belcomputer, die hen vertelt dat zij een prijs – in de meeste gevallen een reis – hebben gewonnen. De gelukkige winnaar moet vervolgens minutenlang een betaalnummer bellen. Voor zover de OPTA heeft kunnen nagaan, wint echter geen van de gelukkigen uiteindelijk een prijs.

Veel Nederlanders krijgen telefoontjes van dergelijke zwendelaars. Een Webwereld-artikel in augustus vorig jaar over deze vorm van oplichting leidde tot veel reacties. "Enkele weken geleden ben ik ook gebeld. Ik kreeg in het engels te horen dat ik een reis had gewonnen. Aangezien ik het niet vertrouwde heb ik de hoorn er maar opgegooid", aldus lezer Johan Assies destijds.

De OPTA kan alleen optreden tegen telefoonspammers die vanuit Nederland opereren. Omdat de telefoontjes afkomstig waren uit Engeland, heeft de OPTA de zaken overgedragen aan het Office of Fair Trading.

De OPTA heeft ook een spamzaak overgedragen aan de Franse privacytoezichthouder Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (CNIL). Het betreft een Frans bedrijf dat ongevraagde reclame per sms stuurt naar Nederlandse consumenten.

De Europese spambestrijders hebben recent de samenwerking geïntensiveerd. De OPTA heeft ook twee klachten van buitenlandse toezichthouders gekregen: één uit Tsjechië en twee uit België. Over de inhoud van deze zaken kan de telecomtoezichthouder 'in het kader van het lopende onderzoek' niets zeggen.