Volgens Opta is het automatisch bellen via een concurrent van KPN nog steeds niet goed geregeld. In mei bestrafte Opta KPN hiervoor al met een boete van een miljoen gulden. Die schrok het telecombedrijf kennelijk niet genoeg af. KPN betaalde de boete maar loste het probleem nog niet op.

Opta heeft nu aangekondigd KPN met een boete van 5 ton per dag met een maximum van 5 miljoen gulden te zullen bestraffen als het bedrijf de aanmeldingsprocedure voor carrier preselectie na 26 juli nog niet goed heeft geregeld.

Carrier preselectie moet de concurrentie op de markt voor vaste telefonie bevorderen. Via het systeem kunnen bellers zich eenmalig aanmelden bij een telecombedrijf naar keuze, waarna vervolgens elk gesprek via dat bedrijf verloopt. Dat moet de drempel om via bijvoorbeeld OneTel of Tele2 te bellen verlagen. Tot nu toe moest men om via deze operators te bellen telkens eerst de viercijferige code van dit bedrijf intoetsen, ofwel carrier select.

Het probleem schuilt volgens Opta in het computersysteem dat KPN gebruikt om de aanmeldingen voor carrier preselectie te verwerken. Bellers die de dienst willen gebruiken, moeten zich bij een nieuwe aanbieder aanmelden en vervolgens zijn voorkeur bevestigen bij KPN.

Maar het voice response systeem dat die bevestigingen verwerkt, hapert. Volgens Opta neemt het aantal klachten over een ingesprektoon of het verzoek op een later tijdstip terug te bellen alleen maar toe. Daarnaast wordt het contact met de computer nogal eens verbroken bij het doorlopen van de aanmelding. Sommige bellers bij wie de aanmelding schriftelijk door KPN is bevestigd, blijken volgens Opta zelfs in de praktijk nog steeds via KPN te bellen.