Veel van deze telemarketingtelefoontjes voldoen volgens de toezichthouder op de telecommarkt niet aan de wettelijke eisen. Telemarketeers moeten de gebelde in elk telefoongesprek de mogelijkheid bieden om niet langer te worden gebeld.

De telemarketingbranche heeft in het verleden al pogingen gedaan om de overlast te beperken. Zo is er de site Infofilter.nl. Mensen kunnen zich op die site afmelden voor telemarketingtelefoontjes.

In de praktijk trekken echter niet alle telemarketingbedrijven zich iets aan van deze afmeldlijst. Zo bleek vorig jaar uit onderzoek van de Consumentenbond dat mensen die zich hebben aangemeld bij Infofilter, soms toch nog worden gebeld.

"De irritatie onder consumenten over dit soort telefoontjes is groot", stelt Chris Fonteijn, collegevoorzitter van de OPTA. Deze zomer zal de OPTA bekendmaken hoe consumenten klachten kunnen indienen over bedrijven die zich niet aan de regels houden.

De komende weken gaat de toezichthouder op de telecommarkt overleggen met de telemarketingbranche hoe de handhaving van de OPTA kan aansluiten op de zelfregulering van de telemarketeers.

De toezichthouder wil zich concentreren op zogeheten 'koude telemarketinggesprekken'. Dat zijn telefoontjes waarbij bedrijven de consument ongevraagd en volledig onaangekondigd benaderen. OPTA kan boetes van maximaal 450.000 euro opleggen aan bedrijven die de regels overtreden.