Vanwege de machtspositie van KPN heeft toezichthouder OPTA de provider verboden om dezelfde diensten tegen verschillende voorwaarden en tarieven te leveren aan dezelfde soort afnemers. Maar KPN heeft dit gebod in de wind geslagen en heeft selectieve bedrijven gelokt met kortingen op internationaal bellen. Die kortingen zijn nooit aangemeld en hierdoor zijn "zowel de concurrentie als afnemers benadeeld", aldus OPTA.

Onrechtmatige kortingen

Tussen 2006 en 2008 heeft telecomgigant op die manier 46 grootzakelijke klanten weten binnen te halen met onrechtmatige kortingen bovenop andere kortingen. Dat concludeert telecomtoezichthouder OPTA die KPN daarvoor een boete van 523.264 euro oplegt. Omdat sprake is van een herhaalde overtreding krijgt KPN deze extra hoge boete.

KPN stelt in een reactie bezwaar te maken tegen de boete. Volgens het telecombedrijf is er "verschil van inzicht" tussen KPN en OPTA over welke diensten die KPN levert worden gereguleerd en welke niet. Bij deze kortingsactie stond het vrij om naar eigen inzicht commerciële aanbiedingen te doen, vindt KPN zelf.

Zelf boetes aanmelden

De handelspraktijken van KPN kwamen aan het licht tijdens een eerder onderzoek van de OPTA naar selectieve zakelijke kortingen. Voor deze zogenaamde Business Voice Internationaal kortingen kreeg KPN al in 2008 1,5 miljoen euro boete opgelegd.

Volgens KPN onderzoekt OPTA nog meer dossiers van vóór 2008. De telecomgigant meldt nu al dat ook daartegen bezwaar zal worden aangetekend. Begin 2008 sloten OPTA en KPN een compliance handvest, waarin KPN beloofde overtredingen zelf te melden en te beëindigen. Opta beloofde daarop zijn toezichthoudende rol waar mogelijk op afstand in te vullen.