Bedrijven die overwogen over te stappen naar een andere aanbieder, kregen van KPN ineens aantrekkelijke extra kortingen op zakelijke telefoniediensten. Het gaat om de kortingsregeling Business Voice Internationaal (BVI) over een periode van 2006 tot begin 2008.

Concurrentievervalsing

Kortingen voor de hele markt mogen wel, maar door hier selectief in te zijn handelde de telecomgigant in strijd met de non-discriminatie verplichting. Hierdoor is de concurrentie schade toegebracht, oordeelt de waakhond, en beboet KPN voor 1,5 miljoen euro (pdf).

Het is de derde keer in twee jaar dat Opta KPN kielhaalt voor het geven van oneerlijke kortingen. In 2007 heeft Opta KPN twee boetes opgelegd van 1,6 miljoen en 2,88 miljoen euro voor het overtreden van de Telecommunicatiewet. In beide gevallen betrof het kortingsregelingen die KPN niet bij OPTA gemeld had en die eveneens concurrentievervalsend werkten.

Bezwaren ongegrond

KPN heeft tegen deze twee boetes bezwaar ingediend bij OPTA en tegelijkertijd schadevergoeding aangeboden voor concurrenten. OPTA heeft deze bezwaren ongegrond verklaard, maar wel de boetes met 15 procent verlaagd omdat KPN inmiddels 8 miljoen euro in een potje heeft gestort om benadeelde rivalen te compenseren.

'Zelfregulering'

In april van dit jaar sloot Opta met KPN een zogenaamde 'compliance handvest' waarin KPN belooft overtredingen in de toekomst zelf te melden en te beëindigen, zodat Opta zijn toezichthoudende rol waar mogelijk op afstand kan invullen. De concurrentie was uitermate sceptisch over deze 'vage en exclusieve' deal tussen de dominante marktpartij KPN en de telecomtoezichthouder.