Twee onderzoeken hebben tot nu toe boetes opgeleverd: voor Nuon eerst, nu net gevolgd door E.ON en callcenter L&H. De laatste twee hebben ieder een boete gekregen van 175.000 euro. In opdracht van E.ON belde L&H meer dan 25.500 consumenten die ingeschreven staan in het Bel-me-niet-register. Nuon kreeg eerder deze maand een boete van 70.000 euro.

Het register waarin consumenten kunnen aangeven dat zij niet willen worden benaderd door telemarketingbedrijven, bestaat sinds oktober 2009. Daarin zijn inmiddels liefst 6 miljoen consumenten opgenomen. In het eerste bestaansjaar van het anti-telemarketingregister kreeg OPTA via de website ConsuWijzer zo’n 12.500 klachten binnen.

Topje van ijsberg

Die berg klachten blijkt slechts het topje van de ijsberg. Callcenter L&H bleek te beschikken over een database van telefoonnummers waarin liefst 45.000 consumenten waren opgenomen. Allemaal mensen die zich wel hadden laten opnemen in het Bel-me-niet-register. Van L&H's verzameling telefoonnummers is dus iets meer dan de helft daadwerkelijk gebeld.

Naar aanleiding van de klachten die bij ConsuWijzer binnenkomen, kijkt OPTA of er bedrijven zijn die er qua aantallen uitspringen en of er trends zijn aan te wijzen. Indien dat nodig wordt geacht, wordt er een onderzoek gestart. Volgens een woordvoerder lopen er “een behoorlijk aantal” onderzoeken. Die zijn vooral naar bedrijven in de energiesector, naast loterijen, televisie- en telefonie-bedrijven, uitgeverijen en goede doelen. De woordvoerder wil geen details geven over die lopende onderzoeken.

Namen worden nog bekend

Een aantal van die onderzoeken is inmiddels wel klaar: zeven stuks. Twee daarvan zijn nu dus openbaar gemaakt. De andere vijf onderzoeken hebben wel geleid tot boetes, maar de OPTA noemt nog geen namen. De telecomwaakhond heeft als beleid dat zolang de lopende juridische procedures nog lopen, de namen van die bedrijven niet bekend worden gemaakt. Dat zal in de komende maanden wel gebeuren. De zeven afgeronde onderzoeken hebben tot 1,2 miljoen euro aan opgelegde boetes geleid.

Naast de zeven afgeronde onderzoeken is de OPTA dus nog bezig met meer onderzoeken naar overtreders van de telemarketingregels. De voornaamste overtreding is het bellen naar mensen die niet gebeld willen worden en dat dus hebben aangegeven.

Belbestand te lang gebruikt

Dat die opt-out wordt genegeerd en mensen dus toch worden gebeld, kan gebeuren door zeer uiteenlopende oorzaken. Het veroordeelde callcenter L&H zegt een belbestand te hebben gebruikt, dat het bedrijf in begin liet ontdubbelen door het Bel-me-niet-register. Vervolgens had L&H dat bestand zolang in gebruik dat een groot deel van de consumenten in het bestand zich intussen had aangemeld bij het register.

Volgens OPTA kan het niet zo zijn dat bestanden eenmaal worden ontdubbeld om vervolgens tot in lengte van jaren te worden gebruikt. “Een daadwerkelijk effectieve bescherming van het belang van consumenten zou daarmee onmogelijk worden.”