KPN ontkent niet dat er problemen zijn en zegt verbeteringen te hebben uitgevoerd. Het telecombedrijf is het dan ook niet eens met de boete en zal bezwaar aantekenen. KPN is zelfs verbaasd. "Er is geen enkele druk nodig om ons beter te laten presteren, want we doen er op dit moment al alles aan om het systeem optimaal te maken", aldus woordvoerster Carla van Lomwel.

De OPTA zegt weinig te merken van verbeteringen. "Er komen nog steeds klachten binnen", zegt OPTA-woordvoerder Paul Trienekens. KPN verwijt de OPTA geen normen te geven voor de werking van het aanmeldingssysteem. De OPTA verwijst naar de Telecommunicatiewet. Hierin staat dat KPN iedere abonnee de mogelijkheid tot carrierpreselectie moet aanbieden. "Daar moet KPN zich gewoon aanhouden", aldus Trienekens.

Met carrierpreselectie kan een klant kan aangeven altijd te willen bellen met een concurrerend telecombedrijf. Het is dan niet meer nodig de carrierselectcode (16xx) in te drukken voor ieder telefoongesprek. Aanmelden voor carrierpreselectie kan via 0800-1273.

Fusie met Telefonica

De liefde tussen KPN en het Spaanse Telefonica lijkt op te bloeien. De Financial Times bericht dat de problemen die de eerdere fusiebesprekingen spaak deden lopen bijna zijn opgelost. Telefonica-baas Juan Villalonga zou druk hebben uitgeoefend op dwarsliggende commissarissen, vertegenwoordigers van grote banken en de Spaanse staat.

The Wall Street Journal bericht echter dat Villalonga helemaal geen gesprekken heeft gevoerd met de commissarissen.

KPN noemt het 'nog steeds een goede deal', maar van officiële onderhandelingen is geen sprake. "We wachten gewoon af", aldus KPN-woordvoerster Van Lomwel.

De fusiebesprekingen van vorige maand liepen op niets uit. Negen van de twintig leden van de raad van commissarissen stemden tegen de fusie. KPN leidde hier uit af dat er te weinig steun was voor de overname.