Gisteren is aan het licht gekomen dat OPTA een aantal hotels heeft aangeschreven met het verzoek een 15 pagina’s dikke verklaring in te vullen over het aanbieden van internetdiensten aan klanten. Daar komt 250 euro aan administratiekosten bij, voor deze registratie als isp.

Klacht van 'echte isp'

De OPTA is tot die actie gekomen nadat een officiële internetaanbieder had gevraagd om handhaving van de Telecomwet inzake die internetaanbieders in de horeca. Dat bedrijf ondervindt kennelijk concurrentie vanuit de horeca. De OPTA wil ondanks herhaaldelijk verzoek van Webwereld niet zeggen wie de klager is.

Aanbieders van openbare communicatiediensten moeten zich verplicht registreren bij telecomtoezichthouder OPTA. Daarmee nemen die aanbieders onder meer de verplichting op zich het aftappen van het internetverkeer mogelijk te maken. Ook hebben zij een bewaarplicht voor alle data die via die lokale toegang over het internet is gegaan.

Alleen grote, met eigen datadiensten

De OPTA zegt nu niet de gehele hotelbranche op de korrel te nemen, maar ‘slechts’ te onderzoeken in hoeverre er sprake is van het bieden van een openbare elektronische communicatiedienst door de aangeschreven tien partijen. “Dat zijn dus echt grote partijen die datadiensten bieden, bijvoorbeeld ten behoeve van congressen. We hebben signalen dat deze hotels de rol van internetleverancier op zich nemen”, zegt Cynthia Heijne namens OPTA nu.

Dat is wat anders dan een WiFi-verbinding op een terras voor je klanten ter beschikking stellen, voegt de woordvoerster toe. Ook zegt zij dat partijen als McDonalds vooralsnog niet hoeven te vrezen. Die fastfood-keten biedt ook internetconnectiviteit aan zijn klanten, maar volgens Heijne valt een dergelijke dienst niet onder de registratieverplichting. McDonalds koopt namelijk niet direct in bij een backbone-provider, maar bij een reguliere isp en telt dus als klant daarvan.

Eerder rechtszaak verloren

OPTA heeft vorig jaar een vergelijkbare zaak verloren voor de rechtbank. In die zaak werd Surfnet door de OPTA beschouwd als commerciële internetaanbieder, maar de rechter stelde de telecomwaakhond in het ongelijk. In het vonnis werd gesteld dat Surfnet zijn diensten juist in gesloten en beperkte kring aanbiedt en dus niet de open markt bedient.

Nu zegt de OPTA ook niet te weten of die vermeende tien internetaanbieders, die waarschijnlijk een eigen verbinding hebben met de internetbackbone via bijvoorbeeld NL-IX, wel onder de registratieplicht vallen. Heijne: “Als die grote hotels daadwerkelijke aanbieders van openbare communicatiediensten zijn, dan betekent dat niet direct dat zij zich moeten registreren en aan alle wet- en regelgeving moeten voldoen als ook ‘echte’ ISP’s.”

Heijne wijst op de mogelijkheid om de dienstverlening zodanig aan te passen dat het betreffende hotel niet meer als openbare aanbieder kwalificeert. Dan zou registratie bij OPTA dus zeker niet nodig zijn.