Oracle verklaart de e-business revolutie. Met Oracle Applications 11i, de in mei te lanceren nieuwe 'e-business suite' van het softwarebedrijf, kunnen traditionele bedrijven elektronisch en veel efficiënter gaan werken, volgens Oracle met revolutionaire gevolgen.

Dat zal niet zonder slag of stoot gaan, erkent Pier Carlo Falotti, Executive vice-president van Oracle voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika, in gesprek met WebWereld.

"De revolutie voor Europa is veel dramatischer dan voor de Verenigde Staten", zegt Falotti. "Het veranderen van baan in de VS is veel makkelijker. Daar sluit je een fabriek en in drie dagen zijn de mensen verhuisd. Europeanen zijn niet zo flexibel."

In het woord 'e-business' staat de 'e' niet alleen voor electronic, maar vooral ook voor efficiënt. Met de software van Oracle, en soortgelijke applicaties van concurrenten, kunnen bedrijven veel bezuinigen op administratieve krachten. Verlofaanvragen en onkostenvergoedingen kunnen bijvoorbeeld geheel elektronisch worden afgehandeld. Dergelijke administratieve handelingen kosten bedrijven nu nog veel geld.

Ook op personeel op de afdeling klantenservice kan worden bespaard. Oracle voorspelt dat klanten liever geholpen worden via het web door middel van selfservice.

"Er zal een verschuiving plaatsvinden. Een revolutie zonder verschuiving bestaat niet. Het kan een win-win situatie voor iedereen zijn, of een win-win voor sommigen", zegt Falotti. "Het is een fantastische verandering."

De Europees topman van Oracle wil zoveel mogelijk mensen helpen. "Het moet eenvoudig zijn voor mensen om omgeschoold te worden. Er zullen coaches en opleidingen moeten zijn." De verantwoordelijkheid voor de opvang van de om te scholen mensen is een gedeelde, vindt Falotti. "Overheid en bedrijfsleven moeten voor opleidingstrajecten zorgen."Eerdere relevante berichten: Oracle verklaart de e-business revolutie (22 maart 2000)