Oracle profiteert sowieso van een verkoop van Salesforce.com. Of het bedrijf nu in handen komt van henzelf of van een concurrent, het gaat resulteren in een positief effect. Volgens topvrouw Safra Catz vergroot een verkoop Oracle's eigen focus op CRM en zorgt het er eveneens voor dat de nieuwe koper gaat morrelen aan de producten.

"Als iemand anders Salesforce koopt, is het eerlijk gezegd waarschijnlijk goed voor ons", stelde co-CEO Catz op een mediabijeenkomst. "Dat komt omdat iedereen hun eigen zaken aan deze dingen toevoegt."

Of Oracle zelf in de race is om het bloeiende cloudbedrijf - met een geschatte waarde van 45+ miljard dollar - over te nemen, liet Catz in het midden. Wel liet ze doorschemeren dat Oracle er alles aan zal doen om de strijd binnen cloud niet te verliezen.

'Niemand wil zelf applicaties aan elkaar knopen'

Volgens de andere co-CEO, Mark Hurd, is Oracle het enige bedrijf met een werkelijk compleet portfolio aan cloudapplicatis. Bedrijven abonneren zich niet graag op verschillende clouddiensten van specialistische aanbieders als Salesforce en Workday omdat het tijdrovend en kostbaar is verschillende producten in de dagelijkse processen te integreren, denkt Hurd.

Als grootste concurrent ziet Oracle het Duitse SAP, al zeggen de beide bazen dat de ERP-gigant de boot in de cloud gemist heeft. SAP is nog steeds een grotere applicatieleverancier, maar Oracle gaat daar binnenkort verandering in brengen. "We gaan niet met een neuslengte winnen, nee we gaan die gasten op een grote afstand zetten", sprak Catz stoer.