De kwartaalomzet kwam uit op 2,4 miljard dollar, lager dan de 2,7 miljard dollar een jaar eerder. In een verklaring omschreef Oracles directeur Larry Ellison het tweede kwartaal als 'ons moeilijkste kwartaal in een decennium'. Ellison ontkende trouwens dat Oracle moeilijke tijden doormaakt als gevolg van toenemende concurrentie van IBM en Microsoft. Volgens Ellison kampt het bedrijf met tegenvallende verkopen doordat klanten hun aankopen uitstellen. "We hebben geen klanten kunnen vinden die in de laatste kwartalen zijn overgestapt van Oracle naar DB2", zei Ellison om zijn verhaal kracht bij te zetten. "Misschien zijn er wel een paar, maar wij kunnen ze niet vinden." Toch was er volgens Ellison nog wel een andere reden waarom de inkomsten terugliepen. Volgens hem komt dit door de verandering in de kortingsstrategie van het bedrijf. Voorheen probeerde Oracle namelijk bepaalde klanten ervan te overtuigen dat ze nieuwe software nodig hadden, voordat dit ook echt het geval was. Oracle deed dit door flinke kortingen op de software te geven. Tegenwoordig heeft het verkoopteam die flexibiliteit niet meer om zulke grote kortingen te geven, verklaarde Ellison.