Het beleidsdocument van Oracle stond openlijk op de eigen website, en was op 1 december nog bijgewerkt. Het bewuste PDF-document is nu plots niet meer online. Een gerelateerd document (PDF), met meer algemene cloudvoorwaarden en richtlijnen, staat nog wel op de Oracle-site. In deze algemene stukken zet de leverancier de voorwaarden en contractuele verplichtingen voor cloudklanten uiteen.

Accounts blokkeren

In het offline gehaalde document staat onder meer dat Oracle accounts mag uitschakelen of toegang daartoe mag blokkeren. Dit blokkaderecht is van toepassingen bij schendingen van de voorwaarden én bij geschillen tussen leverancier en klant. Het is niet direct duidelijk wat dat dan exact inhoudt, meldt Webwerelds Amerikaanse zustersite IT World.

De meeste voorwaarden in Oracle's documentatie betreffen volgens die it-nieuwssite algemene richtlijnen die zijn te verwachten voor clouddienstverlening. Daarnaast staan echter clausules voor het opbreken van contracten bij ongeplande downtime, ofwel systeemuitval. Zo geeft de softwareleverancier zichzelf een vrijbrief in het geval van een hackeraanval of een virusuitbraak.

Uptime-uitzonderingen

Oracle kent zichzelf ook zo'n vrijwaring toe wat betreft de uptime van zijn clouddiensten. Het bedrijf belooft weliswaar een beschikbaarheid van 99,5 procent, maar dat betreft alleen geplande uptime. Bovendien geeft Oracle zichzelf het recht om jaarlijks twee geplande, grote wijzigingen door te voeren in zijn cloudinfrastructuur, waardoor die maximaal 24 uur niet beschikbaar mag zijn. Uitwijk is dan aan de klant.