Gebruikers van enkele oudere applicaties van Oracle, en diverse overgenomen softwareleveranciers, krijgen tot twee jaar maximaal 10 procent 'korting' op de ondersteuning daarvoor. Dat is korting in vergelijking tot de geplande prijsverhoging die geldt voor de overgang van de algemene ondersteuning (premier support) naar de verlengde (extended) supportfase.

Een tot twee jaar

Die prijsverhoging wordt nu één tot twee jaar uitgesteld. Het exacte uitstel en het precieze bedrag wat klanten dan besparen, is afhankelijk van de gebruikte applicatie. Een jaar respijt geldt voor de Oracle E-Business Suite Release 11i10, JD Edwards Enterprise 8.11, Siebel CRM 7.8 en Oracle Database 10g R2-applications. Twee jaar uitstel is er voor PeopleSoft Enterprise 8.9.

Dit vorige week aangekondigde uitstel is ook van toepassing op Nederlandse klanten, bevestigt Oracle Nederland. De softwareleverancier reageert hiermee op de kredietcrisis, waardoor klanten niet meer zo gauw upgraden maar ook protesteren tegen hogere supportkosten voor oudere software. De overgang van premier- naar extended support voor een product gebeurt zodra versie vijf jaar op de markt is.

SAP

Oracle volgt hiermee het voorbeeld van concurrent SAP. Die heeft een week eerder laten weten prijsverhogingen minder snel door te voeren. Dit nadat die Duitse softwareleverancier eind vorig jaar op veel verzet stuitte tegen het opgelegde Enterprise Support-programma. Dat nieuwe onderhoudstarief bleek namelijk duurder.