Dat heeft Orange Nederland dinsdagochtend bij publicatie van de halfjaarcijfers bekendgemaakt. Naar eigen zeggen is Orange met de maatregel de enige Nederlandse aanbieder die geen aanvullende voorwaarden aan de onbeperkte geldigheid van het beltegoed stelt. Het aantal klanten van Orange Nederland liep in de eerste zes maanden van dit jaar terug. Had Orange vorig jaar nog 1.146.000 klanten in Nederland, eind juni waren er daar nog 1.057.000 van over: een daling van 89.000 klanten. Vorige maand berichtte Het Financieele Dagblad dat Orange Nederland verkocht zal worden, als het bedrijf er in 2005 niet in slaagt om een marktaandeel van 20 procent te behalen. De omzet per klant steeg wel, van gemiddeld 297 euro vorig jaar naar 379 euro nu. Per saldo leidt dit tot een stijging van de omzet van 191 miljoen euro naar 219 miljoen euro. De operationele winst voor afschrijvingen en waarderingen bedroeg in het eerste halfjaar 29 miljoen euro. Dat betekent de eerste operationele winst ooit voor Orange Nederland. Vorig jaar leed Orange Nederland in de eerste zes maanden nog een operationeel verlies voor afschrijvingen en waarderingen van 14 miljoen euro.