Dutchtone, dat vanaf 31 maart door het leven zal gaan als Orange, lanceert dan namelijk de SPV, een mobiele telefoon met Microsoft programma's zoals Outlook en Messenger. De SPV is ontwikkeld door de Taiwanese fabrikant High Tech Computer (HTC) waarbij Microsoft zorgde voor de software en Orange voor de geïntegreerde diensten. De SPV kost tussen de nul en 249 euro, afhankelijk van het bijbehorende abonnement. Het bedrijf komt - eveneens op 31 maart - met een tussenvorm van prepaid en abonnement (postpaid). Bij deze abonnementsvorm, 'Orange Smart' geheten, zijn er maandelijkse kosten (5, 10 of 15 euro) waarmee gebeld en ge-sms't kan worden. De gebruiker kan het beltegoed echter zelf ook opwaarderen met losse kaarten. Dutchtone is de laatste mobiele operator die een identiteitsverandering ondergaat. Eerder veranderde Libertel (Vodafone), Telfort (O2) en Ben (T-Mobile) al van naam. Hoeveel de hele 'rebranding' van Dutchtone/Orange kost, wil het bedrijf niet bekendmaken. Volgens David Holliday, bestuursvoorzitter van Orange Nederland, gaat het om een 'substantieel bedrag'. Orange verwacht dit jaar met winst te kunnen afsluiten. Vorig jaar bedroeg het verlies in Nederland ongeveer 35 miljoen euro.

Markt

Orange is met 1,05 miljoen klanten en een marktaandeel van ongeveer 9 procent de kleinste aanbieder van mobiele telefonie in Nederland. Erg veel potentie om te groeien, toont het bestuur niet. "80 Procent van onze klanten is tevreden tot zeer tevreden", aldus financieel directeur Bernard Uyttendale. Het nieuwe Orange wil zich voornamelijk richten op service en dienstverlening en niet op groei. Vorig jaar december uitte KPN-directeur Ad Scheepbouwer nog zijn twijfels over de overlevingskansen van T-Mobile (het toenmalige Ben) en Dutchtone. Volgens Scheepbouwer zouden die twee partijen binnen een jaar van de Nederlandse markt verdwijnen. Holliday ontkent dit. "Dat zie ik niet gebeuren, misschien dat O2 van de Nederlandse markt verdwijnt maar wij niet." Mocht O2 van de markt verdwijnen, dan is Orange niet geïnteresseerd in een overname, verzekerde Holliday. Dutchtone heeft sterkere banden met T-Mobile dan met O2. Dutchtone werkt namelijk met T-Mobile samen bij de aanleg van een umts-netwerk in Nederland. Die aanleg vordert maar heeft voorlopig geen prioriteit. "We zullen voldoen aan de eisen van de licentievoorwaarden, maar dit jaar doen we daar niet veel mee", weet woordvoerder Kevin Zuidhof te melden. Het bedrijf wil echter pas met eigen umts-diensten komen als er voldoende toepassingen voor zijn en er voldoende vraag van de consument naar is.