ABN Amro bevestigt hiermee de oorzaak van de problemen met de vernieuwde site voor internetbankieren. Woordvoerster Karen de Vries had Webwereld al verteld dat het merendeel van de problemen die klanten nu hebben browsergerelateerd is. De bank geeft als adviezen het wissen van cookies, het verversen van de site (op Windows middels control-F5) en eventueel het overstappen naar een andere browser.

IE-compatibiliteit

Naast bovengenoemde drie adviezen noemt De Vries nog het aanpassen van de compatibiliteitsinstellingen, "dat zit in het menu van de browser". Dit betreft een optie die Microsofts browser Internet Explorer biedt, waarbij de nieuwere versies daarvan zich kunnen voordoen als een ouder IE. Microsoft richt zijn browser sinds enige tijd meer in voor webstandaarden, maar stuit daarbij op incompatibiliteit met het eigen IE-verleden.

Veel websites zijn vroeger juist ontwikkeld voor het toen marktdominante Internet Explorer en werken daardoor niet goed in browsers die zich aan webstandaarden houden. Het was aanvankelijk niet bekend of de problemen met ABN Amro-internetbankieren alleen of voornamelijk optreden in IE. De tip van de bank om Chrome te gebruiken, deed dit wel vermoeden.

Windows XP-probleem

Woordvoerster De Vries bevestigt in een tweede reactie dat de problemen bij gebruikers “met name optreden op Windows XP in combinatie met IE8”. De oude versie 8 van Internet Explorer is de meest actuele versie die dat oude besturingssysteem aankan. Het advies om Chrome te gebruiken, lijkt dan ook vooral nuttig voor XP-gebruikers. Daarnaast komen de problemen ook veel voor bij de IE-compatibiliteitsinstelling, voegt De Vries nog toe.

Het door de bank gegeven advies om de site te verversen, wat aanvankelijk is gecommuniceerd als ‘het verversen van de favorieten’, kan mogelijk ook helpen. Dit moet voorkomen dat delen van de oude banksite nog in het cache-geheugen van de browser staan. De nieuwe site en brokken van de oude zouden dan gebruikt worden, wat problemen kan opleveren.