Dat blijkt uit een onderzoek van Mediametrix, zo meldt persbureau Reuters. Steeds meer websites hebben een heel scala aan online advertenties wat betreft het type en het formaat. Maar de zogeheten 'full banner', de oerbanner van 468 bij 60 pixels, is nog altijd de meest gebruikte. "Ondanks de heersende gedachte dat de banner dood is, constateren we een opwaartse trend in het aantal sites dat full banners gebruikt. Ze zijn zelfs tot de ware standaard uitgegroeid", zo citeert Reuters een woordvoerder van het onderzoeksbureau. De prijs voor zo'n full banner is het afgelopen halfjaar licht gedaald, aldus Mediametrix. Gemiddeld moet nu 30,52 dollar per duizend impressies worden betaald tegen 33,22 dollar zes maanden geleden. Over hetzelfde halfjaar besteedde de gemiddelde online adverteerder zo'n 299.000 dollar aan reclame op het web. Dat is volgens de onderzoekers 14 procent dan de zes maanden daarvoor werd uitgegeven. Het duurst is het volgens het bureau om te adverteren op business-to-business sites en op sites over wonen, tuinieren, gezondheid en fitness. Voor advertenties op communitysites hoeft het minst op tafel te worden gelegd.