Microsoft rolt een nieuw advertentieplatform uit, genaamd versaTiles, naar zijn webmaildienst Outlook.com. De vervanger van Hotmail wordt daarmee voorzien van dynamische web-advertenties, die naar wens van de adverteerder tekst, beeld en video kunnen weergeven.

Het ads-platform gaat eerst live in de Verenigde Staten en Brazili├ź. In de groep landen die als tweede aan de beurt is, staan voornamelijk Europese landen, met ook Nederland. De specifieke data voor de ads-uitrol naar Nederland is nog niet bekend, zo laat Microsoft Nederland in een reactie weten aan Webwereld.

Levende tegels

Met versaTiles houdt Microsoft rekening met de vernieuwde interface van Outlook.com. Die vormgeving vervangt sinds de zomer van 2012 het aloude Hotmail, dat binnen enkele maanden geheel verleden tijd is. De levende tegeltjes verschijnen in de rechterkolom van de inbox en rechts naast geopende e-mails. Afhankelijk van de schermgrootte worden daar 4 of 5 tegels getoond.

Klik voor groot

Microsoft wil adverteerders met versaTiles een creatief platform bieden. Zij kunnen in eerste instantie kiezen uit drie aanpasbare templates, zo valt te lezen op het advertentieblog van Microsoft. Dit zijn een traditionele productreclame (Online Retailer), een merkreclame bestaande uit een combinatie van video, afbeeldingen en tekst (Media Showcase), of campagnes waarin meerdere producten achter elkaar worden getoond (Catalogue).

Advertentievrij Outlook.com

Overigens biedt Microsoft op dit moment ook een advertentievrij Outlook.com en Hotmail aan. Gebruikers betalen daarvoor een bedrag van 19,99 euro per jaar. Daarvoor krijgen zij ook een verdubbeling van de mailopslagruimte naar 10 GB, gratis ondersteuning, ophoging van de grens voor verzonden mails per dag (naar maximaal 5000 e-mails in plaats van 300), en blijven accounts ook na 365 dagen niet inloggen actief.

Zo komen advertenties op Outlook.com eruit te zien:
Update 16.07 uur: Reactie Microsoft Nederland toegevoegd.