Dit concludeert het adviesbureau SourcingCenter, naar aanleiding van een onderzoek onder 141 it-aanbieders op de Nederlandse outsourcingmarkt.

Afnemers hebben volgens het bureau te maken met een ondoorzichtige markt. De producten en diensten die worden aangeboden zijn vrijwel gelijk, en de unique selling points (usp's) zijn niet uniek.

Tweederde van de aanbieders heeft een help- en servicedesk, managed services, client- en servermanagement en het volledige it-management in het portfolio. Ook netwerkservices, desktopmanagement en applicatiemanagement zijn bij het overgrote merendeel te vinden. Offshoring (het uitbesteden naar lagelonenlanden) is echter een uitzondering: slechts 18 procent van de aanbieders biedt dit aan.

Bij de vraag 'wat zijn uw usp's?' werden dikwijls dezelfde punten genoemd. De usp 'flexibel' is met 26 procent veruit de populairste, gevolgd door 'kennis en expertise' (14 procent) en 'kostenbesparend' (12 procent).

"Usp's zijn juist bedoeld om uniek en onderscheidend te zijn", merkt Jordi van Herk van SourcingCenter op. "Nu de meeste aanbieders met dezelfde kenmerken op de proppen komen, is het voor afnemers van hun producten en diensten bijzonder lastig om de best passende leverancier te kiezen."

Volgens Van Herk zal de vraag naar outsourcing en offshoring de komende twee jaar met 10 procent stijgen. "Het is dan ook belangrijk dat aanbieders in deze markt hun aanbod en sterke punten transparanter maken", aldus Van Herk.