Het project moet een systeem opleveren, waarbij alle code als open sourcesoftware beschikbaar komt. De gebruikte cryptografische standaarden zullen ook open zijn, zodat er geen "security through obscurity" is. Dat laatste vormde de basis van de verschillende problemen met de huidige Mifare Classic chip.

Privacy als drijfveer

Voor de donatie van anderhalve ton verwacht NLNet vooral een privacyvriendelijk systeem. "Identity, privacy en presence zijn onze speerpunten", vertelt Valer Mischenko, directeur van NLNet. "De eerste twee speerpunten komen in de OV-chipkaart 2.0 terug.

Rond de huidige chipkaart zijn ook privacyzorgen. Zo kunnen reizigers bij de Nederlandse Spoorwegen niet langer anoniem reizen als ze korting willen hebben, worden reisbewegingen zeven jaar bewaard tenzij de onderhandelingen met de Belastingdienst de termijn verkorten en bleken vervoersbedrijven de kaart als marketinginstrument te zien. Tijdens een hoorzitting in het parlement bleek eerder deze week dat busmaatschappijen verwachten minder geld te kunnen investeren door beperkingen in het gebruik van gegevens.

Openheid als oplossing

Mischenko wil niet bevestigen dat die zorgen een rol hebben gespeeld, omdat de stichting zich niet met politiek wil inlaten. Maar hij wijst wel wat er in de markt gebeurt: "Yahoo zei ook dat ze niets met de gegevens zouden doen. Nu blijken ze de grootste verkoper van data te zijn."

Juist om dit soort problemen voor te zijn, moet de hele ontwikkeling zo open mogelijk worden gedaan en zal de open sourceoplossing in principe voor iedereen toegankelijk zijn. Gebruikers moeten kunnen zien hoe het systeem werkt en hoe de reis- en persoonsgegevens beschermd worden. "Je bent er als burger dichter bij betrokken. Dat is wel democratisch gedacht", betoogt hij.

Inzet onduidelijk

Of het systeem dat volgens planning in 2010 af is ook daadwerkelijk in Nederland zijn intrede zal doen, is nog onzeker. Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart, hoorde vorige week van het initiatief op het wetenschapsforum. Het bedrijf heeft toegezegd input te zullen leveren.

Het bedrijf zegt het initiatief wel serieus te nemen, maar kan in zo'n pril stadium nog niet veel meer zeggen. Zegsvrouw Jannemieke Zandee: "Maar je weet nooit. Veranderingen zullen in de toekomst wel plaatsvinden. Ons systeem is continu in beweging."