De OV-chipkaart brengt naast een start-tarief een kilometer-tarief in rekening. Wie binnen 35 minuten overstapt, betaalt geen nieuw starttarief te betalen.

Daarin verschilt de chipkaart van de strippenkaart. Daar betalen reizigers per zone, en mogen dan voor een bepaalde tijd in die zone overstappen. Hierdoor zijn ook retourreizen mogelijk. De strippenkaart is geldig in de in bus, tram, metro en op sommige lijnen ook in de trein.

Daarnaast kennen diverse busmaatschappijen een dalurenkaart die voordelige retourtjes aanbiedt. Bij de OV-chipkaart vervalt deze mogelijkheid volledig.

Daarmee herinnert de situatie aan de Nederlandse spoorwegen. Ook daar verdwijnt het retourtje. Reizigers worden in plaats daarvan gedwongen om twee enkeltjes te kopen, waarmee zij zo'n 9 procent duurder uit zijn. Die situatie leidde al tot grote kritiek uit de Tweede Kamer.

Inderdaad duurder

Connexxion erkent het probleem, maar wil alleen de tarieven vergelijken ten opzichte van de situatie met de strippenkaart.

"Je moet een OV-chipkaart met een strippenkaart en niet met een Dalurentkaart vergelijken", zegt Daniëlle Meijne, voorlichter bij Connexion. "Maar het klopt, de OV-chipkaart valt in sommige specifieke gevallen duurder uit als je naar retourreizen kijkt." Het vervoersbedrijf benadrukt dat de OV-chipkaart in andere vallen juist goedkoper zal zijn dan de strippenkaart.

Kortingen moeten blijven

De Socialistische Partij is kritisch en vreest dat de reiziger de dupe van het systeem gaat worden. "De introductie mag er niet toe leiden dat ordinair de prijzen voor de

reiziger omhoog gaan", briest kamerlid Emile Roemer tegenover Webwereld. "Al deze kortingen die nu bestaan mogen niet zomaar verdwijnen. Ook hier moet de staatssecretaris zorgen dat de reiziger niet de dupe wordt."

Voor het CDA is de zaak nog onduidelijk en herinnert parlementslid Jan Mastwijk zich de afspraken uit de kamer zich niet direct. Hij wil dan ook eerst uitzoeken wat de gevolgen voor de reiziger zijn.

Vervoersbedrijf Connexxion is begonnen met het testen van de OV-chipkaart op de trajecten tussen Amstelland/Meerlanden en Haarlem/IJmond. Gedurende de proef kunnen reizigers zowel met de strippenkaart als de OV-chipkaart reizen.