Het Interactive Advertising Bureau (IAB), een koepelorganisatie van online advertentiebureaus, is akkoord gegaan met de invoering van enkele nieuwe grotere advertentieformaten voor websites. De IAB vertegenwoordigt 75 procent van alle online advertentiebureaus in de Verenigde Staten. De IAB wil met deze `Universal Ad Package' meer eenheid krijgen in het formaat en het gewicht van banners omdat het daardoor makkelijker wordt om dezelfde advertenties voor meerdere media geschikt te gebruiken. Opvallend is dat er bij de nieuwe advertentieformaten soms groter zijn. Reden hiervoor is volgens de IAB omdat de banners dan duidelijker zichtbaar zijn en de makers ervan er meer creativiteit in kwijt kunnen. De advertenties mogen niet zwaarder zijn dan 30 kilobyte en flashanimaties mogen hooguit 15 seconden duren. Veel grote sites zoals America Online, MSN, Yahoo, Microsoft, The Wall Street Journal, Walt Disney en CNet, hebben inmiddels al toegezegd dat ze gebruik zullen maken van de richtlijnen die in de Universal Ad Package vermeld staan. De bedrijven hebben twee maanden de tijd om hun commentaar te leveren op de voorgestelde formaten en gewichten. De uiteindelijke richtlijnen zullen in februari 2003 gepresenteerd worden.