Siemens en Getronics hadden de zaak samen aangespannen. Ze zijn teleurgesteld in het vonnis en overwegen in beroep te gaan, laat een woordvoerder van Siemens weten. Ook het Franse Sagem, dat een aparte procedure had gestart om de aanbesteding van de kilometerheffing, heeft verloren in het kort geding.

De bedrijven hadden graag meegedaan aan de aanbesteding voor het onderdeel Trusted Element. Daarin gaat over chips in de registratievoorziening die alle gegevens beveiligt. Zo kan iedere voertuighouder uniek worden geïdentificeerd.

Te weinig ervaring met chips

Maar volgens het ministerie van VWS hebben de bedrijven te weinig ervaring op dit gebied. Siemens en Getronics bestrijden dit en wijzen op hun ervaring met de ontwikkeling van een nieuw identiteitsbewijs voor alle medewerkers van het ministerie van Defensie.

Chipmaker NXP was ook partij in het kort geding, maar wel aan de kant van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. NXP heeft er een belang bij dat de drie bedrijven niet meedoen aan de aanbesteding omdat NXP wèl meedoet aan de procedure.

Kastjes voor de auto

In december 2008 startte de aanbesteding van de belangrijkste onderdelen van de kilometerprijs. Zo moeten er bijvoorbeeld kastjes worden ontwikkeld om te berekenen hoeveel kilometers worden afgelegd. Daarvoor moet er in de auto's zogeheten On Board Equipment (OBE) worden ingebouwd. Aan de aanbesteding van het kastje doen Getronics en Siemens wel mee.

Kamer stemt na de zomer

De kilometerheffing moet nog door de Tweede Kamer worden goedgekeurd. Na de zomer zullen de partijen stemmen over het wetsvoorstel.

De overheid was oorspronkelijk van plan om de kilometerheffing vanaf 2012 gefaseerd in te voeren voor personenauto’s. De invoerdatum voor vrachtauto's lag eerst op 2011, maar heeft vertraging opgelopen. Dit liet minister Eurlings dit voorjaar weten.