Omgevingsloket Online (OLO) is onderdeel van het rijksbeleid om burgers meer toegang te geven tot gemeentelijke producten via internet. Via de gemeentelijke website kunnen burgers rechtstreeks een omgevingsvergunning aanvragen. Zo’n vergunning is nodig indien er bijvoorbeeld verbouwplannen aan het huis zijn.

Het OLO is in oktober van dit jaar live gegaan en heeft eigenlijk vanaf de start al problemen gekend. De problemen zitten volgens Infomil, de leverancier van het loket, aan de achterkant van het systeem. Er worden door onbekende oorzaak te veel verbindingen gemaakt met de database, waardoor de prestaties van het systeem minder worden. Ambtenaren kunnen daardoor niet inloggen of krijgen een server error. In ieder geval is het systeem enorm traag.

Taskforce moet probleem oplossen

Infomil is onderdeel van AgentschapNL, het vroegere SenterNovem. Dat is weer onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dat ministerie heeft begin dit jaar een taskforce opgericht om de problemen op te lossen. Eerste oplossing was het systeem twee maal per dag te herstarten. Dat heeft niet geholpen, want sinds vandaag wordt het systeem vier maal daags gereboot. Volgens Infomil komt dat doordat alle maatregelen teniet worden gedaan door de snelle groei van de database en doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van OLO.

Dat gebeurt op vaste tijden zodat alle gemeentelijke ambtenaren in Nederland daarmee rekening kunnen houden. Wel is het zo dat als op die tijdstippen informatie wordt ingevoerd via de zogeheten behandelmodule, kan die verloren gaan indien er nog niet is opgeslagen. De verbinding met het loket is dan immers verbroken. Burgers zouden niets van de reboot merken.

De maatregelen zouden nodig zijn tot uiterlijk half april. Infomil dacht in eerste instantie het nog uit te houden met de eerder getroffen maatregelen tot 1 juli. Dan zou een aanpassing in het systeem klaar zijn. Die datum wordt nu naar voren gehaald.