LinkedIn zet een duidelijke stap naar meer nieuwswaardigheid en belang van zijn newsfeed. Het zakelijke netwerk, actief sinds 2003, staat traditioneel bekend als digitale zakelijke ontmoetings- en rekruteringplek. Met het opkopen van de populaire en visueel aantrekkelijke nieuwsverzamelaar Pulse moet LinkedIn in de nabije toekomst ook de plek voor nieuws worden.

De pas 3 jaar oude feedreader Pulse staat bekend om zijn brede beschikbaarheid op alle (mobiele) platformen en combinatie van gratis en betaalde content via internationale nieuwsbronnen. Met de overname is een geschat bedrag van 90 miljoen dollar gemoeid, zo heeft het bedrijf inmiddels bevestigd tegenover onder meer AllThingsD.

Slim businessmodel

Op dit moment biedt het zakelijk netwerk via LinkedIn Today een eigen selectie van het nieuws, dat standaard bovenaan de LinkedIn-pagina en mobiele app verschijnt. Daar moet met de aanstaande integratie van Pulse - dat zelf de eerstkomende tijd ongewijzigd blijft - en zijn ruim 750 nieuwsbronnen meer leven en diversiteit in komen.

Maar ook het slimme businessmodel van Pulse moet LinkedIn bekoren. De feedreader wil, zo legde mede-oprichter Akshay Kothari vorig jaar uit in een interview met AdAge, dé plek worden waar lezers niet voor één maar voor een combinatie van zelf uitgekozen nieuwsbronnen betalen. Dit naast het gratis nieuws met advertentie-inkomsten zoals deze nu online beschikbaar is.

Facebook en Twitter bijbenen

LinkdenIn doet de laatste jaren steeds meer moeite om de populaire sociale nieuwsvoorzieners Twitter en Facebook bij te benen. Naast LinkedIn Today, introduceerde het eerder LinkedIn Influencers, waarbij bekende zakenmensen zoals Virgins Richard Branson en HP's Meg Whitman of politici zoals Barack Obama en David Cameron kunnen worden gevolgd. Toch moet LinkedIn het voornamelijk hebben van het zakelijke nieuws dat gebruikers zelf posten.

Het overnemen van populaire nieuwslezers is een trend aan het worden. Vorig jaar kocht CNN magazine- en nieuwsapp Zite voor ruim 20 miljoen dollar op, terwijl Yahoo onlangs iPhone-app Summly voor naar verluidt 30 miljoen dollar overnam. De meest populaire speler van het veld blijft Flipboard, dat zich tot nog toe niet heeft laten verleiden door een opkoper.