Toru Iwatani, destijds ontwerper bij spellenfabrikant Namco, kwam op het idee tijdens het eten van een pizza. Er ontbrak een pizzapunt, waarna het idee voor Pac-Man geboren werd. Aanvankelijk noemde Iwatani zijn creatie Puck-Man, maar in de Verenigde Staten werd hij hernoemd naar Pac-Man om zijn naam niet te laten verbasteren tot het scheldwoord Fuck-Man. Dit meldt het AP.

Volgens Billy Mitchell is het gebrek aan geweld het succes van het spel. Mitchell is de enige persoon van wie bekend is dat hij het spel heeft uitgespeeld. Hij speelde in 1999 zes uur lang Pac-Man en speelde alle 256 levels uit, wat resulteerde in een high-score van 3.333.360 punten. Mitchell: "Of je nu 80 bent of een klein kind: iedereen kan zich identificeren met Pac-Man. Het is een schattig concept. Met de held proberen uit de handen te blijven van de slechterikken."

Pac-Man is verre van uitgestorven. Onlangs werd Pac-Manhattan gespeeld in New York. Met behulp van gps, Bluetooth, virtual-reality, wifi en infrarood moeten deelnemers virtuele koekjes op straat opeten en uit handen van de spoken blijven.