Het idee achter Pandora is simpel: op basis van huidige muziekvoorkeuren met muziek komen die in dit straatje past. De dienst is gebaseerd op het Music Genome Project. Pandora Media, voorheen bekend onder de naam Savage Beast Technologies, heeft hiertoe de afgelopen zes jaar 300.000 songs van ruim 10.000 artiesten laten analyseren door dertig muziekanalisten.

Deze analisten hebben de bewuste liedjes onder de loep genomen op basis van variabelen als melodie, harmonie, ritme, orkestratie en songteksten. Op deze manier worden er verrassende verbanden gelegd tussen verschillende stukken muziek, zo is het idee. Het gevolg moet zijn dat de luisteraar in contact komt met voor hem nieuwe interessante muziekstukken met een vergelijkbare 'dna-structuur'.

Hij kan een eigen muziekstation samenstellen op basis van huidige favoriete artiesten. Pandora komt vervolgens op de proppen met andere artiesten. Ook is het mogelijk om een gepersonaliseerd station van een vriend op te roepen. Overigens kunnen liedjes niet direct op verzoek worden afgespeeld, maar komen deze op een gegeven moment op het station langs.

Pandora is niet de enige dienst die zich in de markt van zogenoemde sociale muzieknetwerken begeeft. Ook via een dienst als Audioscrobbler kunnen muziekliefhebbers met elkaars muzieksmaak in contact komen. Verschil is echter dat dit systeem niet werkt met een dna-achtige database.

Belangrijk nadeel bij Pandora is dat deze dienst niet gratis is, op de eerste tien uur na. Daarna betalen abonnees drie dollar per maand.