Gebruikers van VobisNET kregen deze week tot hun verrassing te maken met een nieuw inbelnummer. Het oude 0800-nummer werkte niet meer, in plaats daarvan moet worden ingebeld via een 1611-nummer van Versatel, waarvan VobisNET capaciteit huurt. De kritiek barstte hierna los. VobisNET had haar klanten niet vooraf gewaarschuwd. Deze deden dan ook urenlang vruchteloze pogingen om in te loggen, bovendien is de helpdesk nog steeds overbelast en onbereikbaar. Op de site van VobisNET staat de nogal raadselachtige mededeling dat het 0800-nummer is ingeruild voor het 1611-carrier select nummer omdat 'carrier select een stabieler en veiliger vorm van internettoegang garandeert'. Noodoplossing Dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin, zo geeft Peter Waltman – marketing manager van Vobis en verantwoordelijk voor VobisNET – toe. De omzetting is volgens Waltman een noodoplossing: "De partij die de 0800-lijn faciliteerde, is plotseling afgehaakt. Wij moesten toen in één nacht een oplossing voor de klanten bedenken." Waltman heeft geen enkel idee waarom de partij – waarvan hij de naam niet wil noemen - ineens is afgehaakt. "Het is voor ons puur gissen naar de reden. We zijn dat nog aan het onderzoeken. Het is een onaangename verrassing, waardoor we buiten onze schuld op onze bek zijn gegaan." VobisNET heeft in afwachting van een definitieve oplossing de verkoop van nieuwe accounts stopgezet. Waltman schat dat dit zeker drie tot zes maanden zal duren. Via VobisNET kan worden geïnternet voor 50 gulden per maand zonder telefoontikken. Het maximum is 75 uur. Superweb Over de relatie met Superweb doet VobisNET altijd geheimzinnig. Zo ook Waltman, die bezweert dat VobisNET 'geen enkele binding met Superweb' heeft. Het is echter bekend dat Vobis wel degelijk nauwe banden met Superweb onderhoudt. Zo verzorgde Superweb bij de lancering van VobisNET het 0800-nummer en stelde IP-adressen beschikbaar. Daarnaast fungeerde Superweb als intermediair tussen Vobis en telecomleverancier Eneco Call Services. Superweb schakelde al per 1 november om van het 0800-nummer van Eneco naar het 1611-nummer van Versatel. Volgens ingewijden zouden de kosten van de 0800-dienst te hoog zijn. De provider zou er geld op verliezen. Het lijkt aannemelijk dat voor VobisNET hetzelfde geldt, maar van die verklaring wil Waltman niets weten. Overigens regent het nog steeds klachten over de snelheid van het netwerk van Superweb. Met VobisNET zou het sinds de omzetting niet veel beter gesteld zijn.