"Hang je papieren vliegticket maar in een museum, want over zo'n 250 dagen zal het niet meer gebruikt worden", grapte Giovanni Bisignani, hoofd van de International Air Transport Association, begin deze week op een persconferentie in Montreal.

De voornaamste reden voor de vervanging van papieren tickets door elektronische is de enorme kostenbesparing, bericht de New York Times. Volgens projectco├Ârdinator Bryan Wilson van de luchtvaartorganisatie kost de afhandeling van betalingen tussen vliegmaatschappijen en reisorganisaties 1 dollar voor een elektronisch ticket, vergeleken met 10 dollar voor een papieren exemplaar.

Drie jaar geleden voorspelde de International Air Transport Association ook al het eind van het papieren vliegticket, maar daaraan werd nauwelijks geloof gehecht. Toen werd nog slechts 16 procent van de wereldwijd verkochte tickets elektronisch uitgegeven; inmiddels is dat percentage gestegen naar 84.

In de VS werd afgelopen maand zelfs al bijna 97 procent elektronisch afgehandeld, berekende de Airline Reporting Corporation (ARC), dat zich met de afhandeling van vliegtickets bezighoudt. Toch zijn er altijd nog vliegmaatschappijen die niet willen overstappen, maar volgens een woordvoerder van de ARC zijn dat slechts de allerkleinste spelers.