De patentaanvraag van ExitExchange, een aanbieder van advertentietechnologieën, werd vorige week gepubliceerd door het Amerikaans octrooibureau, zo meldt CNet. ExitChange claimt al sinds 2000 de rechten op de pop-under advertentie in 2000 te hebben. Directeur Andrew Vilcauskas beweert de pop-under eind jaren negentig te hebben bedacht. Aanleiding voor de uitvinding waren klachten van internetgebruikers over pop-ups. Een pop-under advertentie is volgens de directeur 'beleefder'. Vanaf 1998 zou Vilcauskas testen hebben uitgevoerd met pop-unders, vanaf 2000 zou hij ze hebben aangeboden. Als ExitExchange het patent krijgt toegewezen kan dat vergaande gevolgen hebben voor uitgeverijen die publiceren op internet. ExitExchange zou – zelfs met terugwerkende kracht – geld kunnen vragen voor het gebruik van pop-unders.

X 10 en Orbitz

Veel internetsites, waaronder bijvoorbeeld de New York Times, maken gebruik van pop-unders. Pop-unders verschijnen 'onder' de geraadpleegde site. Op het moment dat de surfer zijn browservenster sluit, komt het pop-under scherm in beeld. Veel voorkomende pop-unders zijn die van X 10 en reissite Orbitz. Het is onduidelijk hoeveel kans ExitExchange maakt om het patent te bemachtigen. Andere bedrijven zouden de aanvraag kunnen aanvechten door bewijzen te overleggen waaruit blijkt dat zij de pop-under al eerder gebruikten dan ExitExchange. Volgens door CNet geraadpleegde patentdeskundigen biedt het vluchtige karakter van internet ExitExchange een goede kans op het bemachtigen van het patent. Voorbeelden en beschrijvingen van bedrijven die al eerder met een pop-under op de proppen kwamen, kunnen daardoor verloren zijn gegaan.