Favoriete tool

"Remote desktop is eigenlijk meer een methode om remote dingen te doen. Dat vind ik geweldig. De locaties van mijn netwerken variëren van Amsterdam via Alkmaar tot Den Haag. Daar kan ik niet steeds langs als er iets moet gebeuren.”

Client Server omgeving

“Ik gebruik Windows en Small Business Server. Dat is stabiel, redelijk te onderhouden en schaalbaar. Ik zie niet zo de meerwaarde in van SBS 2008. Een maandje geleden heb ik daar eens naar gekeken, maar ik ben niet overtuigd van de noodzaak van een upgrade. SBS 2003 doet wat het moet doen en het presteert goed. Ik wacht op de volgende versie, dan is de hardware ook weer aan vernieuwing toe. Je gaat nu eenmaal voor proven technology. Waarom upgraden en vervolgens weer tegen allerlei kinderziektes aanlopen? Laat een ander het wiel maar uitvinden!”

Gehackt

“Bij een van mijn bedrijven stond nog een machine waarop Windows 2000 Server draaide. Dat is wat hackgevoelig. Ik heb toen geadviseerd om die machine te vervangen, maar dat kwam er natuurlijk niet van. Toen heeft die machine toch nog twee jaar gedraaid voordat hij werd gehackt. Het herstel daarvan kostte erg veel tijd en het moest toch zo snel mogelijk gebeuren. Nu is de machine geïsoleerd en binnenkort wordt hij geüpgrade naar 2003.”

De moeilijkheid met leveranciers

“Het klinkt misschien wat arrogant, maar ik heb bij zo veel bedrijven gewerkt dat ik heel veel allround kennis heb opgedaan. Daardoor weet ik vaak beter dan de leverancier hoe je met software om moet gaan. Er was een leverancier die zijn software op het systeem van een klant van mij installeerde, waarbij die op SBS altijd ingelogd bleef als admin. Dat gaat in tegen alle beveiligingsprincipes. Maar dat maakt hen niet uit. Als hun software maar draait. Als het werkt, dan zijn ze weg en de problemen die volgen zijn voor de systeembeheerder.

Van een andere klant had de server ineens niet meer de volledige functionaliteit. Toen bleek dat ze een applicatie van een derde partij handmatig hadden geüpdate. Ik heb het op kunnen lossen. En de rekening is toen naar de leverancier gegaan, want die was betrokken bij de update.”

Backup

“Het is altijd nodig om mijn klanten goed voor te lichten over backups. Sommigen hebben heel weinig data. Dat kan bij wijze van spreken op een usb-stick. Anderen hebben een tweede harde schijf en veel van mijn klanten hebben tape. En nu ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken van online backup. Ik ben zelf een methode aan het opzetten.

Het is een zakelijke oplossing voor de helft van de prijs die anderen rekenen. Voor particulieren heeft KPN iets vanaf 5 euro per maand, maar daarbij moet je zelf nog kopieeracties uitvoeren. Zakelijke klanten willen er helemaal geen omkijken naar hebben. Zulke oplossingen met 125 GB aan opslag kosten toch al gauw 150 tot 200 euro per maand. Door een stukje maatwerk te implementeren bij de klant kan ik dezelfde functionaliteit aanbieden voor veel minder. De backup gaat dan vanzelf en de klanten kunnen hun data zelf met een webinterface terughalen. Ik neem de verantwoordelijkheid op me dat de systemen volledig kunnen worden hersteld.”

Grootste nachtmerrie

“Ik vertrouw erg op de degelijke hardware van HP, maar mijn grootste nachtmerrie is dat er een server plat gaat als ik op vakantie ben. Als ZZP’er is dat voor mij een probleem. Ik kan altijd wel iemand porren die het voor me op kan lossen, maar dan zit ik op mijn vakantieadres toch zeker een middag aan de telefoon.”

Bron: Techworld