Vorige week presenteerde PayPal het Adaptive Payments System. Met een serie API's kunnen ontwikkelaars nieuwe betaalmethodes ontwikkelen die voortborduren op het PayPal-systeem.

Volgens PayPal kunnen ontwikkelaars met de API's een eigen betalingsomgeving bouwen voor mobiele telefoons, gamesconsoles en andere internet-enabled apparaten. Ook zijn er mogelijkheden om de transactie los te koppelen van de betaling, waardoor consumenten ook offline dingen kunnen bestellen.

Robbert de Haan, marketing director bij PayPal Benelux, zegt in een interview met Webwereld eindeloos veel mogelijkheden te zien in het flexibele betalingssysteem. Koelkasten met een scherm om nieuwe boodschappen te bestellen, of wasmachines waar je betaalt per wasbeurt.

"Dat klinkt misschien gek, maar veel apparaten die nu offline zijn, zullen online worden. Ook groeit er een internetgeneratie op die zich steeds vaker afvraagt waarom apparaten zoals koelkasten niet meer kunnen dan alleen dingen koel houden."

Merkextensie

De Haan was zelf rond het jaar 2000 betrokken bij projecten van Unilever en Heineken om diensten en producten directer naar de klant te brengen. "Een van de ideeën van Unilever was om met hun sterke wasmiddelmerken ook was- en stomerijdiensten te gaan leveren. Merkextensie heet dat in marketingtaal. Maar de bottleneck bij al die ideeën was het ontbreken van een eigen afrekenmogelijkheid. Banktransacties en creditcards werken omslachtig en zijn gesloten, niet gericht op integratie. En daarom zijn die plannen nooit vervolmaakt. Maar een aantal van de toen bedachte ideeën kunnen nu gewoon weer uit de kast."

TwitPay

De Haan verwacht de eerste betaalapplicaties al binnen zes maanden na de ontwikkelaarsbijenkomst die op 3 en 4 november in de VS plaatsvindt. "In eerste instantie verwachten we internetdiensten die aan de haal gaan met onze API's. Dan moet je denken aan TwitPay [betalen door middel van tweets] en LiveOps [een bedrijf dat werkzaamheden crowdsourced, red.], die al meedraaien met het pilotprogramma van PayPal. Over een periode van maximaal 3 tot 5 jaar verwacht ik dat ook de producten van offline bedrijven als Whirlpool, Unilever, Philips en Heineken meer en meer connected zullen zijn. Dan moet je denken aan intelligente billboards en connected koelkasten waar je boodschappen op kunt bestellen. Niet omdat het technisch kan, maar omdat er in de toekomst veel geld mee te verdienen is."

Prijzenoorlogen

Met het vrijgegeven van de API's legt PayPal de verantwoordelijkheid van de ontwikkeling bij externe partijen, die nieuwe applicaties moeten ontwikkelen. Wat als die geen interesse hebben in nieuwe betaalsystemen? "Ondernemers en ontwikkelaars zijn al sinds eind jaren negentig bezig met nieuwe manieren van betalen en geld verdienen op internet. Ik maak me geen zorgen over een gebrek aan interesse. Ook voelen fabrikanten de prijsdruk van onder meer de supermarktoorlogen, waardoor ze prijzen moeten verlagen. Daardoor hebben ze zelf geen invloed meer over de marges. Ik denk dat die partijen ook wel kansen zien in de API's."

PayPal is in Nederland een stuk kleiner dan iDeal op de online betaalmarkt, waardoor Nederlandse ontwikkelaars in eerste instantie een relatief klein publiek zullen bereiken. Maar daar staan volgens De Haan weer vele voordelen van PayPal tegenover. "Als je wilt innoveren in manieren van betalen, dan heb je een partner als PayPal nodig om dat te doen. Je moet je ook beseffen dat PayPal het meest internationale betaalsysteem is. Een systeem als iDeal werkt maar in 1 land, terwijl e-commerce geen grenzen kent. Een bedrijf als Philips heeft belangen die veel verder gaan dan alleen Nederland."

Slimme internerondernemers

Zijn de mogelijkheden van de PayPal-API's daarom vooral interessant voor partijen die internationaal opereren? De Haan: "Ik denk inderdaad wel de innovatie wel sneller zal gaan in landen waar PayPal al langer actief is en waar een grotere gebruikersgroep is, zoals de VS. Maar ik denk toch ook dat Nederlandse partijen interesse zullen hebben. Nederland heeft een geschiedenis van slimme internetondernemers, en ik denk dat de voordelen van ons systeem zich uiteindelijk wel zullen uitbetalen." Namen van Nederlandse bedrijven die interesse tonen voor de PayPal-API's noemt De Haan niet, hoewel er volgens hem tenminste een grote Nederlandse multinational tussen zit.

In het promofilmpje voor de PayPals flexibele betaalsysteem (zie onder) zie je een jongen achteloos een bioscoopkaartje kopen op een touchscreen billboard. Hoe gaat PayPal met de huidige gevaren als skimmen mensen dat deze manier van betalen veilig is? De Haan: "PayPal heeft vorig jaar een Israelisch beveiligingsbedrijf overgenomen, Fraud Sciences, dat ons helpt om nog beter preventief op te treden tegen betalingsfraude. Op dit moment hebben we een heel laag fraudepercentage, 0,33 procent, terwijl het gemiddelde in de e-commerce op 1 procent ligt. Dat is dus relatief laag. Je zult altijd fraudepogingen houden bij betalingsverkeer. De voordelen van vernieuwende betaalmethoden zullen veel groter zijn dan de nadelen."