In de verkoop van nieuwe computers zit al een tijdje nauwelijks groei. Dit hangt volgens analistenbureau Forrester sterk samen met de verzadiging op de internetmarkt. In veel Europese landen er nauwelijks meer internetters bij. Pc-makers moeten zich daarom concentreren op nieuwe toepassingen en design, zo menen de analisten. Inmiddels zitten we volgens Forrester in de derde fase van de pc's. In de eerste (vanaf begin jaren negentig) werd de pc gebruikt voor een beperkt aantal taken, zoals tekstverwerking en de thuisboekhouding. De tweede – van 1999 tot nu - was die van de `internet pc' en inmiddels gaan we de derde fase in: die van de `plezier pc'. Hierbij wordt de computer gebruikt om allerhande digitale content (zoals video en muziek) te verwerken en eventueel op te sturen. Hiermee zijn we er nog niet. De bollentuurders van Forrester voorspellen dat over een jaar of twee de `command-and-control pc' zijn intrede doet. De computer doet dan dienst als commandocentrum voor het gehele huis. Voor het lopende jaar verwacht Forrester in de consumentenmarkt overigens nauwelijks groei in de verkoop van nieuwe computers. Pas in 2004 wordt het allemaal beter, als er bijna 30 procent meer pc's worden verkocht.