Dataquest voert als belangrijkste reden van de Europese groei de belangstelling voor internet aan. Steeds meer mensen willen online, en het liefst met een eigen computer. De PC wordt volgens Howard Seabrook van Dataquest niet langer meer geassocieerd met eenzame pubers die op donkere zolders hun gewelddadige games spelen. "Computers worden hoe langer hoe meer gebruikt voor internet. Iedereen wil een eigen e-mailadres en online goedkope CD's en tickets bestellen." De West-Europese markt groeide het snelst, met 32 procent. Een negatieve uitzondering vormt Zweden. Hier werden het afgelopen jaar ruim 21 procent minder PC's verkocht. Landen als Griekenland en Spanje hebben volgens Dataquest ook de internetrevolutie ontdekt. Compaq is met een marktaandeel van ruim 16 procent in ons werelddeel nog altijd de grootste fabrikant, gevolgd door Fujitsu/Siemens en Dell. Deze laatste fabrikant kende verreweg de grootste groei (34,4 procent), terwijl Compaq (plus 13,4 procent) en IBM (plus 11 procent) achterbleven bij het gemiddelde. Totaal werden er in Europa 29,9 miljoen PC's verkocht in 1999. De meeste computers werden in Duitsland gekocht, gevolgd door Engeland en Frankrijk.Eerdere relevante berichten: Compaq stoot Toshiba van troon in Europa (09 februari 2000) Sterke groei in verkoop computers (25 januari 2000)