Analisten zijn blij verrast door de gepubliceerde resultaten van de onderzoeksbureaus IDC en Dataquest. Beide bureaus zagen de verkoop van desktops gedurende het traditioneel slappe eerste kwartaal toenemen ten opzichte van 1998. Terwijl Europa en de Verenigde Staten nog steeds een gezonde markt zijn, werd de grote winst geboekt in Azië. Met name de consumentenmarkt in Japan kende een zeer sterke groei. Wereldwijd komt IDC op een groei uit van 19 procent, terwijl concurrent Dataquest het op 17 procent houdt. IDC en Dataquest verklaren het sterke eerste kwartaal uit de prijsdalingen van computers (door de introductie van de Pentium III processor, waardoor de prijzen van de Pentium II en van AMD-chips daalden) en de groei van internet. De twee onderzoeksbureaus kennen ook een redelijke overeenstemming wat betreft de afzonderlijke bedrijven. Het zal geen verrassing zijn dat Compaq een moeilijke periode doormaakt. Compaq is nog steeds de best verkopende PC-producent, maar het marktaandeel daalde volgens Dataquest met bijna één procent tot 13,4 procent. Dell rukt verder op en bezet de tweede plaats met 9,2 procent (was 7,2). IBM zakte naar de derde plaats met een aandeel van 8,4 (was 7,5). HP en Gateway staan op de vierde en vijfde plek. Gekeken naar de toename van absolute aantallen, zijn de cijfers een stuk spectaculairder. Dell zou haar verkopen met meer dan 50 procent hebben zien stijgen (Dataquest: 50,8 procent; IDC: 55 procent). Ook Gateway en IBM deden het goed met een stijging van respectievelijk 38 en 31 procent volgens IDC. De cijfers bewijzen dat de problemen van Compaq gedurende het eerste kwartaal op zichzelf staan en bepaald niet gelden voor de gehele industrie.