Peter van Dijk, directeur van PCM Interactieve Media (PIM), zei in het Radio 1 Journaal dat de afzonderlijke nieuwssites van de dagbladen waarschijnlijk samengevoegd gaan worden en dat de kranten zich moeten gaan specialiseren. PCM heeft de laatste jaren 60 miljoen gulden in websites geïnvesteerd. Toch is het volgens Van Dijk in de toekomst waarschijnlijk niet mogelijk om de afzonderlijke krantensites rendabel te maken. Hij meent dat er binnen PCM slechts plaats is voor één goede internetkrant waar alle dagbladen hun bijdrage aan leveren. De centrale nieuwssite moet zich gaan richten op actueel nieuws. De dagbladen moeten zich gaan specialiseren. Een krant als NRC Handelsblad is volgens Van Dijk goed in het brengen van achtergrondnieuws terwijl het Algemeen Dagblad zich kan toeleggen op het sportnieuws. "Hun kracht op internet is niet het nieuws maar hun specialisme", zei Van Dijk. Ongeloof
De hoofdredacteuren van de dagbladen van PCM reageren tegenover Radio 1 vol ongeloof op de uitlatingen van Van Dijk. Erik van Gruijthuijsen, hoofdredacteur van het Parool, is verontwaardigd en vraagt zich af of Van Dijk wel de juiste persoon is om hier een uitspraak over te doen. Hij vindt het een rare uitspraak. Temeer omdat Het Parool juist een nieuwe weg ingeslagen is. De krant is vernieuwd en wordt goed gewaardeerd door het lezerspubliek. Folkert Jensma, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, meent dat er een rare situatie ontstaat als de dagbladen zich moeten gaan specialiseren. Hij ziet de internetredactie van de NRC nog niet alleen maar achtergrondverhalen schrijven voor de nieuwssite. "Zonder kennis te hebben van het actuele nieuws kun je geen goed achtergrondverhaal schrijven". Ook over de toekomst van de papieren krant is Van Dijk niet optimistisch. Hij vraagt zich af of er wel bestaansrecht is voor een krant als deze maar 110.000 abonnees heeft. Hij doelt daarmee op dagblad Trouw. Distributie kost enorm veel geld en is misschien niet meer op te brengen. In de toekomst ziet Van Dijk het scenario voor zich dat mensen thuis hun krant drukken met speciale printers.

Eerdere relevante berichten:
PCM begint samen met ATP Nederlandse reisportal (15 november 2000)
Betaalde e-maileditie De Volkskrant ter ziele (23 oktober 2000)
Volkskrant.nl na vier jaar vernieuwd (15 mei 2000)