Geen tv-commercials, geen dure reclamecampagne en toch een groot succes. Code Red, de frisdrank die Pepsi in mei van dit jaar lanceerde, was vorige maand het op vier na meest verkochte drankje bij benzinestations en gemakswinkels, zo meldt The Wall Street Journal. De gelijknamige worm en de aandacht van de media daarvoor heeft zeker bijgedragen aan het succes, zo vermoedt Pepsi. Code Red kwam vorige maand in het nieuws, toen de worm een aanval uitvoerde op de site van het Witte Huis. De FBI besloot vervolgens groot alarm te slaan: de stabiliteit van internet zou in gevaar zijn. Op het moment dat Code Red toesloeg, was Pepsi al een tijdje bezig met een eigen marketingcampagne voor de frisdrank. De frisdrankfabrikant wilde Code Red 'voorzichtig in de markt zetten'. Eerst moesten de trendsetters verleid worden, dan zou de massa vervolgens vanzelf volgen. Met het drankje richtte de frisdrankfabrikant zich daarom in eerste instantie op zwarte consumenten in de steden. Een radiospotje van de rappers Fatman Scoop en Busta Rhymes en advertenties in de hiphopbladen Vibe en The Source zouden etnische minderheden voor het drankje moeten interesseren. Pepsi boekte enig succes met zijn strategie, maar de echte doorbraak kwam met de Code Red worm, die 12 juli voor het eerst opdook. Behalve bij zwarte consumenten is Code Red namelijk ook in trek bij programmeurs en hackers. Het mierzoete drankje zou hen beter in staat stellen om de hele nacht wakker te blijven. Ook de ontdekkers van de Code Red worm, twee programmeurs van eEye Digital Security, zijn grootverbruikers van Code Red. Toen ze een naam voor de worm moesten verzinnen, kwamen ze daarom bij Code Red uit. Toch had niet veel gescheeld of de ontdekkers van Code Red hadden de worm een andere naam gegeven, zo vertelt een van hen aan The Wall Street Journal. 'Tequila worm' bijvoorbeeld. Maar uiteindelijk besloten de werknemers van eEye Digital Security de worm te vernoemen naar het naar kersen smakende drankje van Pepsi. De twee programmeurs hebben inmiddels vijf kratten met Code Red gekregen.