Zo zijn Nederlanders de enige Europeanen die meer contact via internet met hun bank onderhouden dan persoonlijk. In andere Europese landen is het bezoek aan de bank nog altijd de meeste gebruikte communicatiemethode. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Coleman Parkes onder 1868 consumenten in opdracht van telecombedrijf BT. Ook wat betreft het gebruik van internetbankieren steken Nederlanders met kop en schouders uit boven de rest van Europa. Gemiddeld bankiert 18 procent van de Europeanen online. In Nederland ligt dat percentage op 37 procent. De onderzoekers maken hieruit op dat Nederlanders minder om persoonlijk contact geven dan andere Europeanen en vaker voor gemak kiezen. Een kwart van de onderzochte Nederlanders zegt dan ook het liefst online te communiceren, bijvoorbeeld wanneer zij contact zoeken met het nutsbedrijf. De helft grijpt naar de telefoon. Een magere 12 procent geeft de voorkeur aan persoonlijk contact. Opvallend genoeg geldt de uitdrukking `gemak dient de mens' niet voor de winkelende Nederlanders. 84 Procent van de Nederlandse respondenten zegt het winkelen namelijk wel liever offline te doen. 14 Procent prefereert het online winkelen.